Kimia
    Hej,hur bör man lägga upp studierna?, så att man får godkänt betyg i Sv och Ma på yrkesintroduktion.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du kan träna på matteuppgifterna här http://www.matteboken.se/. Det är gratis och du kan öva i din egen takt.
    Ang. svenska - så är det bra att prata & skriva, läsa & lyssna - så mycket som möjligt - VARJE DAG.
    Lyssna på nyteterna, läsa texter och slå upp ord som du inte kan - på http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista.
    För övrigt, så bör du närvara på så många lektioner du kan /inte komma för sent och inte vara frånvarande ... med undantag av de dagarna då du är sjuk/. Prata med dina lärare ofta, be de om råd & hjälp. Gör läxorna varje dag. Repetera det, som ni går igenom på lektionerna, även under helger - lördag & söndag.
    Sök hjälp hos speciallärare på skolan, som även kan göra utredning ang. om du eventuellt har dyslexi och/eller diskalkyli - det är när man har stora svårigheter att handskas med bokstäver och/eller siffror.
    Om det visar sig att du har någon av de diagnoserna, finns det hjälp att få.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV