josef
    Senaste frågor som innehåller 'Vad gör jag om jag tagit studenten men inte har betygen och kände att jag gick fel linje ? kan jag plugga någonstans där jag kan få välja nytt gymnasieprogram tex komvux m.m?
    • Julia : Du kan också läsa på en Folkhögskola, se alla folkhögskoleutbildningar på www.folkhogskola.nu - det finns både kurser och hela utbildningar, t.ex. allmänna linjen där man kan läsa in hela sin gymnasiekompetens.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Josef!
    Helt rätt - det är KOMVUX du vänder dig till.
    Komvux i den kommunen där du är folkbokförd (skriven) - är den som du "tillhör" nu när du är 20 år.

    Det absolut bästa och smidigaste är att du bokar tid med SYV på Komvux eller går dit om de har Drop-in tider utan att behöva boka på förhand. Ta med dig alla dina tidigare betyg - även grundskolebetyg kan vara bra att ha med sig men absolut alla de gymnasiebetyg som du har. Det går bra med kopior av dina betyg. Originalbetygen är det bäst att ha i säker förvar hemma. Om du inte har kopior, ta med dig Originalbetygen men lämna inte in dem utan be personal på Komvux ta några kopior, vidimera dem och du tar tillbaka dina originalbetyg hem. Vill komvux att du lämnar in dina betyg till dem - lämna alltid en kopia, inte original.

    Du och SYV på Komvux går igenom vad du har för betyg och hur du bäst går vidare - vilka kurser du vill läsa, vad Komvux i din kommun kan erbjuda, när och hur du ska söka och så vidare. Du bygger på det du redan har läst.

    Om du har som mål att komma in på någon eftergymnasial utbildning på högskola och/eller yrkeshögskola - är det bra att säga det till SYV på Komvux direkt. Då kan ni skriva in i din Studieplan även alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du är intresserad av. Annars går det bra att "bara" läsa mot Slutbetyg eller Examensbevis och bestämma sig ang. vad du vill göra sen, någon gång i framtiden.

    Alla högskoleutbildningar i Sverige hittar du via www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - hittar du via www.yhguiden.se

    och alla folkhögskoleutbildningar - via www.folkhogskola.nu

    Förresten, kan du med fördel även se på www.yhguiden.se - om du redan nu kan söka till någon yrkeshögskoleutbildning och på www.folkhogskola.nu - om du hittar ngt. intressant på någon folkhögskola.

    Folkhögskolorna har väldigt många olika utbildningar på olika nivåer - från grundskola till eftergymnasiala utbildningar, fristående kurser mm.

    Yrkeshögskola är det eftergymnasiala utbildningar och för formell behörighet behöver man examen från gymnasiet men det finns ganska bra chans att komma in ändå - eftersom upp till 20% av sökande får tas in utan att de i formell mening är behöriga: man ber om att bli prövad i "fri kvot". Mer info om det finns på http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/behoerighet och http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA