Hej Wendela!
    Oftast är det poliser som vidareutbildas till Kriminaltekniker. Läs gärna på framtid.se/yrke/kriminaltekniker och på framtid.se/yrke/polis
    Inför antagning till polishögskolan, för att bli behörig, måste du bl.a skaffa dig B-körkort, för personbil. På gymnasiet kan man skaffa körkort på FT/Transport. Annars så kan man läsa på ett valfritt gymnasieprogram och ändå bli behörig till polisutbildningen, i alla fall vad gäller betygen, men det kan inte på vissa program garanteras att få läsa alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till polishögskolan. För särskild behörighet krävs det bl.a godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. De kurser ingår som obligatoriska på alla högskoleförberedande gymnasieprogram, förutom teknikprogrammet (TE), där man läser för lite historia.
    I yrkesprogrammen ingår också för lite historia och oftast även för lite samhällskunskap, men om du kan läsa samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 som valbara kurser kan du bli behörig till polishögskolan även på yrkesprogrammen. Kurser för grundläggande behörighet till högskola får alla elever på alla yrkesprogram läsa, om de säger till om det på sin gymnasieskola; det är följande kurser: svenska 2 och 3 samt engelska 6.

    Det finns inte något speciellt program som man behöver läsa på gymnasiet för att kunna bli Kriminaltekniker. Man kan bli det efter ett valfritt program men kanske behöver komplettera efter gymnasiet. I vilket fall behöver man skaffa sig körkort för personbil, inför polisutbildningen. Det är rätt dyrt att skaffa körkort och det kan bli ett hinder som gör att man inte kommer in på polishögskolan.
    Du som är intresserad av yrket Kriminaltekniker, kika gärna även på flera yrken, t.ex på yrken: Brottsplatsundersökare, Kriminolog, Forensiker och IT-forensiker.

    • : Tack så jätte mycket för svaret Anna! Går in och kollar på dom filerna.
    • Julia : Ja, gör det. "Blå text" i våra svar och kommentarer är Klickbara länkar som leder till mer info, som förhoppningsvis, blir till hjälp! Lycka till! :)