Kevin
    Hejsan!

    Är 14 år nu och funderar väldigt mycket på mina betyg och vad jag ska göra i livet. Jag vill mycket gärna bli någon slags pilot men är osäker på vad jag behöver för betyg för det. Typ om man ska bli stridspilot eller pilot för passagerarplan, stridspilot är dock bara en dröm men skulle mycket gärna vilja veta vad som krävs för dom två.inför 8:an nu så har jag C i det mesta men räcker det??

    Jag vet att man måste läsa Naturvetenskap för att bli pilot men jag har hört att matten är väldigt svår där, stämmer det? För jag bara bara D i matte ÄN SÅ LÄNGE! Men siktar högre!! Vill verkligen bli pilot men visar de sig att det är alldeles för svårt så blir jag nog att tveka.. Det sista jag skulle jätte gärna vilja veta är vilka ämnen som kräver bättre betyg än andra.

    Tacksam för svar, Det kommer verkligen att hjälpa mig i livet!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, såklart jag vill hjälpa dig i livet! Man kan bli pilot på lite olika sätt, du kan få lite länkar i slutet på detta mejl. För att bli pilot kan det vara bra att gå Natur eftersom man läser mycket fysik och matte som kan vara bra att ha breda kunskaper i när man ska manövrera ett flygplan. Du kan söka till andra högskoleförberedande progam men då behöver du ofta komplettera med ffämst fysik.

    Du kan plugga till pilot privat och det kostar ofta mycket pengar eller så kan du gå en yrkehögskoleutbildning som inte kostar lika mycket. Du kan även utbilda dig till pilot inom det militära. Här nedan kommer lite länkar. Lycka till!

    http://www.bfsaa.se/integrerad-trafikflygarutbildning/

    http://www.fhs.se/sv/utbildning/officersprogrammet/oversikt/

    /Lena, Syv