Daniel

    Jag vet inte vad jag vill bli och eftersom naturprogrammet är det bredaste så tror jag att jag kommer välja det. Men hur många dörrar öppnar programmet egentligen? Enligt vissa så kan man bli "allt" och enligt andra måste man lägga till vissa kurser. Om man lägger till kurser när läser man dem då? Just nu vill jag bli advokat utomlands (tex usa eller england) men jag har en tend att ändra mig så därför vågar jag inte gå ekonomi eftersom att jag är rädd att jag ska ändra mig. Det finns även yrken inom naturprogrammet som intresserar mig som tex arkitekt. Jag gillar fysik kemi, biologi men matte gillar jag mindre men jag hatar inte det, är bara allmänt dålig på det! :D

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    om du funderar på att jobba som advoket utomlands, kika gärna på IB>>>>>. Lagar och regler är olika i olika länder och för att kunna jobba inom Juridik utomlands, är det nog bäst att utbilda sig i samma land där man sedan vill jobba. Och inför studier på eftergymnasial nivå utomlands förbereder man sig bäst genom studier på det internationella IB-programmet>>.

    Det finns ingen möjlighet att bli behörig till "allt". Det finns för många olika alternativ på eftergymnasial nivå för att kunna förbereda sig till "allt".
    Och jag förstår att det kan vara svårt att välja, när man inte är säker på vad man vill göra efter gymnasiet.
    Är man väldigt osäker, kan det vara bra att >>söka till ett yrkesprogram och skaffa sig ett yrke. Då har man bra grund att stå på; kan alltid skaffa sig jobb - inkl.extrajobb under studier på eftergymnasial nivå.

    Är man "dålig" på matte och inte har som lägst C-betyg i matte på grundskolan, vill jag helst avråda från att söka till Naturvetenskapsprogrammet och också till Teknikprogrammet. På de 2 programmen läser man svårt matte i snabb takt. Avhopp från de programmen beror oftast på att man ej klarar av det snabba takten inom matte-studier.
    Fysik, kemi och biologi bygger på matte; har man svårt för matte, blir det även svårt att "hänga med" i fysik, kemi och biologi.

    Om du vill, kan du göra >>>>kort test och "dator får bestämma" vad för program som passar dig! ;)

    Kika på >>program/NA - beskrivning av Naturvet.pr med exempel på vilka utbildningar man blir behörig till , OM MAN KLARAR AV ATT FÅ GODKÄNDA BETYG i de kurser som läses på NA. Sedan, att man blir BEHÖRIG, betyder ju inte att man också kommer in på de utbildningar som leder till de yrken. Ex. blir man behörig till läkarprogrammet med endast E-betyg på Naturvet.pr, inriktning Naturvetenskap, men för att verkligen komma in på läkarprogrammet i Sverige, räcker inte ens med alla A-betyg i alla kurser, utan man ska också ha max i merit + lite tur /för att om utlottning måste tas i bruk, gäller det att få så pass lågt nummer - att man blir framlottat.../.
    Att bli BEHÖRIG är bra, men sedan är det också Konkurrens om platserna på de populära utbildningar och för att vinna i konkurrensen, måste man antingen ha mycket höga betyg i alla kurser eller få högt resultat på högskoleprovet. man måste alltså vara duktig och ha Kunskaper! och inte endast läst kurser... och fått godkända betyg.

    • : Jag fick TE på testet vilket jag alltid får på alla test. Jag är inte dålig på matte jag har bara dåligt betyg pga att jag inte presterar bra på proven men jag pluggar inte heller lika mycket som jag är kapabel till. Jag vill verkligen gå ett högskoleförberedande program och jag är villig att plugga matte under hela sommarlovet. jag tycker att matte är ganska roligt det är bara att jag har svårt att koncentrera mig.
    • : (svårt att koncentrera mig pga distraktioner)
    • Anna : för studier i matte rekommenderar vi www.matteboken.se
    • Anna : Bra att inte vänta till sommarlovet utan börja idag, ikväll - 10 min varje kväll, fr o m idag är mycket bättre än "sen, undersommarlovet " - att lägga på mattestudier!
    • : Är det samma takt på TE som NA?
    • Anna : japp!
    • : Hur ska jag välja när alla test säger att jag ska gå teknik men en del av vill gå ekonomi
    • : EN DEL AV MIG
    • : Vilken mattebok har man första året i ekonomi?
    • Anna : På ekonomiprogrammet läser man Matematik 1b och 2b kurserna men på inriktningen Ekonomi på EK läser man även matte 3b sen. Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se
    • Anna : Boka "prova-på" /skuggning/ på Ekonomi och på Teknik - då kan du jämföra sen, efter att du har testat/provat på - på båda programmen.
    Läs alla kommentarer