Ella
    Hej,

    Jag vill plugga på SU, och jag vill troligtvis bygga min egen kandidat. Jag är dock osäker på vad jag ska ha som huvudämne, och vet inte riktigt hur det fungerar. SU har endast Kriminologi 1 och 2, räcker de två kurserna (plus en massa andra relaterade kurser) för att få en kandidat i Kriminologi?
    Jag vill läsa kurser i psykologi, rättspsykologi samt kriminologi. Har du annars något förslag på hur man kan lägga upp det, samt vilka av ämnena som kan vara huvudämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    jag förstår det som så att du vill läsa i Stockholm, men du kan inte läsa kriminologi-kandidatprogrammet pga det ej finns i Sthm.
    Kika gärna på ett Distans-program i utredningskriminologi: https://www.hig.se/VGUKK

    Sedan är det också så att det är inte alls säkert att det går att ta ut kandidatexamen med huvudämne kriminologi på just SU; du måste ta kontakt med studievägledare på SU och ta reda på det.

    det är säkrare och bekvämare att läsa program, men just i kriminologi finns de på andra orter än just Sthm, i alla fall som det är just nu - det kan bli annorlunda i framtiden då utbildningsutbud är inte konstant, utan kan förändras...
    Även om du inte vill/kan läsa på andra orter än just stockholm, kika ändå på https://edu.mah.se/sv/Program/VGKRK
    https://www.oru.se/utbildning/program/kriminologiprogrammet/20192
    https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGKRI/80403
    På hemsidorna, ovan, finns info om kriminologiprogram och du kan ta reda på exakt vilka kurser som ingår i de programmen och se sedan om du kan hitta de kurserna i Stockholm eller på distans.

    • : Tack för svaret! Jag är alltså inte intresserad av att läsa ett helt färdigt program, utan vill hellre plocka ihop min egen kandidat. Därför undrar jag hur många poäng man måste ha i ett visst ämne för att det ska räknas som ett huvudämne?
    • Anna : I Huvudämnet måste man ha minst 90 hp = 3 terminers studier på heltid, men det är inte säkert man kan ta ut kandidatexamen om man har 90hp i huvudämnet och 90 hp i andra ämnen, för att vissa lärosäten kan ställa krav på att inom 90 "övriga poäng", som inte är i huvudämnet, måste poäng i "närliggande ämnen" finnas och vilka ämnen som är närliggande är upp till varje lärosäte att svara på (det kan finnas olika tolkningar på olika högskolor och universitet).
    • Anna : Ofta gör lärosätena bedömning att sociologi, psykologi eller samhällsvetenskap är "närliggande ämnen" och studier inom de ämnena inom de "resterande 90 hp" är OK, men - för att vara säker - vad just "ditt lärosäte" kommer att godkänna, måste du göra planering tillsammans med studievägledare på just det aktuella lärosäte, men du kan också Börja med att läsa 90 hp, 3 terminer på heltid inom det ämne som du vill ha som ditt huvudämne och se sedan - vad som blir möjligt, alltså, vilka kurser som blir möjliga att söka och om du sedan kommer också in på de kurserna (du kommer söka till varje kurs, utan platsgaranti - eftersom platsgaranti ges endast inom program).