Anna
    Hej! Jag ska börja årskurs två nu i höst och vill byta skola. Hur ska jag gå tillväga och kollar dem på mina gymnasiebetyg, nians betyg eller om det finns plats? Vad är det som avgör om jag kommer in på skolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Alice! Du vill byta skola inför andra året på gymnasiet.

    Det som avgör om du kommer in på skolan är i första hand om det finns lediga platser på den skolan dit du vill byta. Sedan är det viktigt att veta om skolan ligger i samma kommun eller inom ett samarbetsavtal med din kommun.

    Du skriver inte om du vill byta program också.
    Om du vill fortsätta gå på samma gymnasieprogram men på en annan skola, kontakta skolan och fråga om de har en plats för dig i å k 2.

    Om du vill byta skola och program, är det troligtvis så att du måste gå om å k 1, eftersom alla program innehåller olika kurser. Skickar en länk till info- om alla gymnasieprogram: http://www.gymnasieguiden.se/program
    Nu är det för sent att söka till å k 1 men om det finns lediga platser på någon skola, kommer alla behöriga in & här gäller det dina grundskolebetyg, för att avgöra om du är behörig till just det programmet.

    Om du kan återkomma (ställa en ny fråga) & berätta mer om hur du tänker kring byte av skolan, kan vi ge dig ett bättre svar.
    Ha det bäst!
    Julia SYV