Jasmin
    Jag går på ett gymnasium i mitt län men skulle vilja byta p.g.a. att jag inte trivs här, varken hemma eller i skolan. Jag har boende klart och ska bokföras i det länet. Jag skulle helst vilja börja direkt efter sommaren men det skulle inte göra något om jag var tvungen att vänta något år. Jag vill fortfarande gå samma linje och inriktning.
    Hur gör jag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jasmin!

    Eftersom du är 18 år, antar jag att du har läst 2 år på gymnasiet och skulle påbörja åk3 nu till hösten. Stämmer det?

    Ang. vänta med att fortsätta läsa på gymnasiet, så är det bra att tänka på att från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år, är det Komvux som gäller.

    Om du inte har ngt. jobb nu direkt, så skulle jag råda dig fortsätta läsa på gymnasiet. Hur du får en plats på rätt program och inriktning så finns det olika saker du kan göra. Jag råder dig söka på http://www.gymnasieguiden.se i "rätt län" och "rätt program och inriktning" och hitta de gymnasieskolor som erbjuder just den utbildning som du vill fortsätta läsa och sedan kontakta de skolorna med frågan om de har plats i rätt årskurs (t.ex åk3 eller 2 - beroende på vilken årskurs du har avslutat). På så sätt väljer du själv vilken skola du går på.

    En annan väg att gå är att kontakta utbildningsförvaltningen i den "nya kommunen" (där du kommer att bli folkbokförd) och eftersom du måste få plats på gymnasiet på grund att flytt, kommer kommunen att placera dig där det finns plats. Om det inte finns någon ledig plats på "rätt utbildning", kan kommunen ge dig en "extra plats" på en kommunal skola (sätta in dig på en skola även om det är fullt). Detta pga du söker plats pga flytt och kommunen är skyldig att ta in dig. Detta är en bra lösning i fall det är fullt överallt. Men om det finns lediga platser på flera skolor, skulle jag hellre få välja själv var jag vill gå.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare