Abdi
    Hej!
    Jag har nu gått i Natur-programmet i gymnasiet nu i snart en termin, men jag mår inte bra och vet inte vad jag ska göra. Är det ens möjligt för mig att byta linje från natur till ekonomi nu utan att gå om en Årskurs? Problemet var den att jag inte valde några andra linjer under gymnasievalet. Jag vill inte byta skola utan bara linje. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    FHej Abdi,
    om du får många godkända betyg (helst alla) under första året på ditt program, så är det inte helt omöjligt att du skulle kunna läsa år2 och 3 på ekonomiprogrammet. Men om du inte får många godkända betyg på ditt nuvarande program (jag menar betyg i Hela kurser - de betygen som sätts till sommaren, förutom i Matematik 1c, där betyget på NA brukar sättas tidigare, kanske redan till jul, eller i januari-februari, olika på olika skolor), då kan du inte byta program. Dock kan du fortsätta på ditt nuvarande program, även om du får många F. Det låter kanske ganska märkligt. Det är på sätt och vis ologiskt men här träder elevens rätt in (rätten att fullfölja påbörjad utbildning).
    Du är antagen på ditt nuvarande program och har därför rätt att fortsätta läsa, även om du får alla F i alla kurser.
    Du har också rätt att söka om till år1 till nästa höst, och i så fall kan du söka till vilka program du vill på vilka gymnasieskolor du vill. Du kommer på nytt konkurrera om plats - med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Att hoppa "över" från ett program till ett annat mitt i läsåret är tyvärr inte möjligt. Det händer inte. Ingen gymnasierektor kommer godkänna att en elev skulle hoppa in i pågående gymnasiala kurser mitt i läsåret.

    Är det fysik, kemi, biologi och det snabba tempot i matte som du tycker är jobbigt? För att de andra kurserna (i ämnena samhällskunskap, historia, engelska, svenska, idrott och hälsa) är ju exakt desamma på NA och på EK.
    Mina bästa råd till dig är att du försöker hänga med så gott du kan och försöker få godkända betyg i så många kurser som möjligt. Och att du också lägger in ansökan till år1 till nästa höst, via gymnasieantagningen - det finns inga som helst nackdelar i att söka om. Om du får plats, får besked Antagen och ombeds att svara på antagningsbesked, då kan du tacka nej till erbjuden plats, eller så tackar du Ja och kan då antingen läsa om från år1, i ännu tre år, eller uppvisa godkända betyg från år1 på NA och chansen är i så fall stor att bli uppflyttad till år2 så att du kan bli klar med gymnasiet på totalt tre år.
    Du får gärna prata med personal på din skola: med din klasslärare-mentor, med studie- och yrkesvägledare, med kurator och med rektor. Jag tror du får ungefär samma svar som jag ger dig nu, i detta svaret. Jag svarar utifrån den långa och breda erfarenheten vi har i den frågan.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!