Linnea

    Hej! Jag går kriminologprogrammet men har insett att jag är mer intresserad av juridiska frågor snarare än kriminologiska, så jag ska söka till juristprogrammet istället. Jag började plugga kriminologi nu på hösten 2020 så jag har som tur vad inte ”slösat” så mycket tid. Jag har sökt in till juristprogrammet som startar våren 2021. Frågan jag har är ; om jag kommer in, hur byter jag? Det är både program och lärosäte. Vad får jag inte glömma och hur går man tillväga rent praktiskt? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    Om du kommer in på ett nytt högskoleprogram, tackar du JA till platsen på den nya programmet (om du vill läsa där i stället). Sedan säger du på din institution där du läser nu att du ska sluta pga du kom in på en ny utbildning. Råder dig läsa nu som vanligt och försöka få så mycket kunskap som möjligt och godkända betyg i de kurser du läser nu; detta både "för CSN"/möjlighet till fortsatt studiemedel, för kunskaperna (i sig) och för att fler högskolepoäng ser bra ut i CV sen, när du efter utbildningen söker jobb, praktik eller fortsatta studier.