Linnea
    Hej!Min kusin som började gymnasiet nyligen trivs ej. Hon undrar hur hon gör för att byta? Är de att kontakta nya skolan eller är de att gå via syv? Hon bor i Göteborg. Ska hon vänta tills reservantagningen är över eller hur gör hon?
    • Julia : Varför trivs inte din kusin`? Känner hon att hon valde fel utbildning? eller är det ngt. annat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det är jättetråkigt att din kusin inte trivs på sin skola.

    Fråga är VARFÖR? varför hon inte trivs? vill hon på på samma utbildning men på en annan gymnasieskola? eller är det en annan utbildning hon vill gå?

    Men, nästan oavsett varför hon inte trivs, så är det lite "tur" eller "otur" här, som spelar stor roll. Så här sent när läsåret har börjat kan man snabbt bli antagen endast där det finns tom/ledig plats. Och det är Antagningskanliet som vet var tomma/lediga platser finns. Det kan också tyvärr vara så att det ej finns tomma/ledig platser någonstans.

    Om det handlar om gymnasieval i Göteborg, så är det - det här antagningskansliet som administrerar antagning - >>gymnasieantagnignen Gbg´s regionen. Kontakta personal på antagningskansliet och fråga om det finns tom/ledig plats någonstans inom pendlingsavstånd för din kusin.

    - efter kl.16 den 1 september 2017 tar gymnasieskolorna över... dvs då går man inte via Antagningskansliet, utan kan direkt kontakta de gymnasieskolorna dit man vill byta och fråga om de har möjlighet att ta in.

    I Göteborg finns det idag 55 gymnasieskolor>>.

    Det är mycket olyckligt när man känner att man valde fel skola eller fel utbildning... :(

    Tips din kusin om att gå prata med kurator, skolsköterska, klasslärare/mentor och SYV på hennes gymnasieskola. Hon får berätta om varför hon inte trivs och be om råd.

    Hoppas det löser sig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Hon vill endast byta skola och inte utbildning , hur gör hon då?
    • : Ska hon gå till antagningskansaliet eller ska hon direkt kontakta skolan hon vill gå på ?
    • : Kan syv på min skola kolla vart de finns lediga platser ?
    • Julia : Situationen med lediga platser förändras från en sekund till nästa... därför att elever får erbjudande att komma in från Reserv och kan tacka Ja eller Nej. Det är efter 1 sept kl.16 som enskilda gymnasieskolor kan ta in elever. Fram tills dess "går man" via Antagningskansliet.
    • Julia : Mitt råd är att samtidigt som din kusin letar efter möjlighet att byta att hen fortsätter läsa där hen är ANTAGEN. Detta för att möjlighet att byta dyker först upp om några veckor - då kan rektor ta in en elev som har läsa de veckorna på en annan skola, men inte kan ta in en elev som har missat några veckors undervisning.
    • Julia : Ring och skicka e-post till personal på antagningskansliet; se samtidigt i Indra2 om det som inloggad elev går att se var Lediga platser finns. Efter 1 sept - kan man vända sig direkt till de gymnasieskolorna dit man vill byta. Lycka till!
    • : Tack! Kan hon gå till sin nuvarande syv/ Göteborgs antagningkansalie för att skriva upp sig på reservlistan på de skolorna hon vill gå?
    • Julia : Ja. Och hälsa henne lycka till från oss på fråga SYV !
    • : Tack, hon undrar hur reservantagningen går till? Den är slut på fredag. Om hon tex skriver upp en första handsval, andra handsval, tredje handsval, och kommer in på första valet, kan hon tacka nej till den om hon istället vill gå på sin andra eller tredje val? Hur rangordnas det, är de den med mest poäng som hamnar 1 osv?
    • : Om hon skriver ut sig från sin nuvarande skola och inte får någon reservplats alls, vad händer?
    • Anna : Om man "skriver ut" sig från en gymnasieskola, ger det inte någon fördel; man blir inte bättre prioriterad till en ny plats. Vi avråder från att skriva ut sig.
    • Anna : Du ställer detaljerade frågor om första-, andra och så vidare handsval vad det gäller mycket sen ändring i sin ansökan till gymnasiet, när läsåret redan har börjat - och det är olika antagningskansliet som gör på lite olika sätt. man måste "ta det" med personal på sitt antagningskansli.
    Läs alla kommentarer