Emelie
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet där jag läser estetik och media. När jag gick i 2:an läste jag en utökad kurs i sång och musik. Jag fick höra att jag skulle kunna byta ut det betyget mot ett annat betyg som inte är ett gymnasiegemensamt ämne. Jag undrar om detta sker på automatik eller om jag behöver göra något, som att ladda upp mina betyg inför min ansökan nu till högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Antagning.se kommer att "gå på" ditt Examensbevis. Du måste se till att ditt Examensbevis syns på www.antagning.se - "mina sidor" /på din inloggning/ senast 21 juni 2017 (det är sista kompletteringsdag).
    I ditt Examensbevis kommer "någon kurs" vara markerad med "U", som betyder "utökad kurs". Betyg i den kursen som är U-kurs i Examensbeviset påverkar jämförelsetal endast i 2 fall: om den kursen krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning ELLER om den kursen ger Meritpoäng. I alla andra fall bortser Antagning.se helt från betyget i en U-kurs.

    Det beror, alltså, helt på - vilken kurs som i ditt examensbevis kommer att bli markerad som "u-kurs". Markering "U" i examensbeviset görs utifrån din Individuella studieplan. Den kursen som i din Individuellt studieplan står som U-kurs, kommer även stå som U-kurs i ditt Examensbevis - så ser reglerna ut.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Hej! Den utökade kursen jag läste i 2:an på gymnasiet krävs inte för särskild behörighet till de program jag sökt. Kan jag använda den utökade kursen som meritpoäng?
    • Anna : Menar du att du vill använda en kurs i sång- och musik som "meritpoäng"? Det är inte möjligt, för att den kursen ger inte meritpoäng. Se gärna info på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • Anna : För dig som läser mot Examensbevis, är det endast Eng7, Moderna språk 3 och högre + Högre kurser i Matematik som kan ge meritpoäng; inga andra kurser.
    Läs alla kommentarer