Alfrida
    Hej! Jag har ett problem ang meritpoäng. Det är nämligen så att jag har läst spanska 4 som individuellt val men skulle vilja byta ut det betyget och fortfarande behålla mina meritpoäng. Skulle jag kunna läsa utökat vilken kurs som helst för att byta ut mitt spanska betyg men ändå behålla mina meritpoäng eller är det så att jag måste jag byta ut spanskan med en annan meriterande kurs?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Alfrida,
    att ha meritpoäng är inte Obligatoriskt. Det är att bli BEHÖRIG till högskoleutbildningar (ha både grundläggande och särskild behörighet) som är nödvändigt/obligatoriskt för att ha en chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Givetvis är det bra att ha Meritpoäng, som bl a moderna språk 4 ger.

    Ang. Meritpoäng för dig med Examensbevis
    kurser som ger meritpoäng - betyg i den räknas även in i jämförelsetal (och det går inte att undvika). OBS även om man har lägre betyg i en kurs som ger meritpoäng, så vinner man ändå "totalt sett" - för att det blir en viss högning av ditt meritvärde i alla fall.

    Ang. vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis - så är det, som regel, ALLA KURSER som man läser på gymnasiet. Även U-kursernas betyg finns också i examensbeviset. U-kurser som ej ger meritpoäng och inte krävs för särskild behörighet, räknas inte in i jämförelsetal (det är som om man ej läste de kurserna, i alla fall om man tänker på konkurrenskraft i sina betyg).

    "Byta kurser" eller läsa U-kurser är inte elevens rättighet. Rektors beslut gäller. Prata med SYV på din skola.
    Vänliga hälsningar och lycka till!
    SYV