Emma

    Hej! Jag Har precis gått ut gymnasiet och funderar på att plugga Upp mitt meritvärde på komvux nästa år. Vad är det smartaste valet och exakt hur mycket höjs mitt värde om jag läser moderna språk 4 (som jag ej läst i gymnasiet) och låt säga får C i betyg eller att plugga upp Mitt E i moderna språk 3 till ett A. Jag undrar även hur distansstudier fungerar på komvux i kursen moderna språk. Min vän pluggar matte på distans och har inga lektioner utan lämnar enbart in läxor. Är distansundervisning alltid eget arbete på komvux?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du får A i en 100p.kurs i vilken du nu har E - så höjs ditt jämförelsetal med + 0.4
    och om du får betyget (godkänt betyg eller högre) i mod.språk 4 som ger + 1.0 meritpoäng, då räknas betyget i den kursen även i ditt jämförelsetal; hur stor höjning blir kan man svara på endast om man vet vilket jämförelsetal/snittbetyget du har nu, innan kompletteringen.
    Om hur distansstudier fungerar på komvux - så kan det vara olika i olika kommuner och inom olika ämnen, även i samma kommun. Det finns (eller Kan Finnas) även "flex": då är det ngt mittemellan vanlig undervisning (på plats, i klassrummet) och distans, alltså man kan delta i vissa lektioner men läser även - emellanåt - på egen hand.
    Nu, pga Covid-19, har många "vanliga"/bundna utbildningar övergått till "distans" men ofta på så sätt att lektioner ges via dator (alltså det sker lektioner på bestämda tider men ej på skolan, utan man följer lektionen digitalt), det är i så fall "bunden undervisning men på distans"... kan man kanske förklara. Och hur länge det förblir så beror i mycket på Covid-19 situationen.
    Tips! läsa gärna information på webbplatsen som komvux i din kommun har; det brukar förklaras om olika studieformer, bl.a om hur distansundervisning ser ut i just din kommun. Ställ annars den frågan till personal som jobbar på komvux i din kommun.

    Hälsningar
    Mikael