Klara
    Tänkte söka till musikutbildningen på Sturegymnasiet i Halmstad men har lite smått ångest. Hur duktig måste man vara?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Klara,
    är det den här skolan du vill söka till i första hand http://www.sturegymnasiet.se/es-spets/ ?
    Planerar du söka till den Riksrekryterande spetsutbildningen i Musik (länk ovan) då kan konkurrensen vara tuff då elever från hela Sverige söker. Det finns dock även en traditionell Musik inriktning på Estetiska programmet på samma skola och du kan söka till båda - välja i första hand det, som du är mest intresserad av.
    Undrar om du känner till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-halmstad som också finns i Halmstad och som har Musik på Estetiska programmet, profil "Musikproduktion"?
    Om du söker flera alternativ, har du större chans att komma in. Vi får givetvis hålla tummarna & hoppas att du kommer in på ditt första alternativ, som du är mest intresserad av.

    Angående hur duktig man måste vara, så är det jättesvårt att säga. Om auditions/uppvisningar görs - då är det oftast vid tre tillfällen och juryn sätter betyg: på det första "provet" kan man få högst 160 poäng och på den andra & tredje - respektive 80 poäng på varje. På så sätt kan man få upp till 320 extra Mtv /poäng för Meritvärde/ som läggs ihop med poäng som du får från dina grundskolebetyg - så det spelar roll både hur bra man är på musik och hur höga betyg man har i "vanliga" grundskolekurserna.

    Jag känner inte dig & vet inte hur duktig du är på musik och på de övriga ämnena, men jag säger så här: sök i första hand den utbildning som du helt vill gå, i andra hand - det som du ändå kan tänka dig och i tredje hand - ngt. för "back-up" alternativet och bra om du även lägger till alternativ nr. 4 och 5. Gå på auditions och kör hårt: friskt vågat - hälften vunnet! *L* :-) Om du inte försöker, kommer du att garanterar ångra dig i efterhand. Om du försöker men inte kommer in, vet du i alla fall att du har försökt & gjort ditt bästa!
    Det är i alla fall vad jag tycker! Önskar dig det bästa & kommer att hålla tummarna för dig!
    Återkom gärna & berätta hur det går framöver! Lovar du? *L* :-)

    Mvh
    Mikael SYV
    • : Åh tack för svaret. Jag hade tänkt att söka till den vanliga musik-inriktningen på Sture, alltså http://www.sturegymnasiet.se/es/?page_id=44, där kraven inte är lika höga som för spetsutbildningen. Jag tror jag kommer att komma in om jag söker, det är mer det att jag undrar om jag kommer kunna hänga med även om jag inte är Mozart. Men ja, vi får se hur det går :)
    • Milla : Om du gör ditt bästa & blir så bra du kan bli, kommer du att kunna säga för dig själv & för alla andra att du har gjort ditt bästa och det är max av vad som kan krävas av dig! Följ dina drömmar! Vi håller tummarna för dig! *L* :-)
    • Liselotte : Hör av dig i fall du har fler frågor! Och lycka till!:-)