Gustav

    Om jag får en ny lärare i ämnet svenska i klass 9 på höst terminen och jag har genom åren alltid haft ett A i ämnet svenska, får läraren då den nya läraren sänka mitt betyg från ett A till ett F på en termin som en ny lärare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte studie- och yrkesvägledarens. SYV kan inte svara på frågan om vilket betyg är rätt betyg för läraren att ge dig. Om du är missnöjd med betyget, är vårt råd att först fråga läraren hur det kommer sig? anledning, alltså? Sedan, om du inte blir nöjd (ej kan förstå eller acceptera svaret du får från läraren) att du vänder dig till rektor på din skola.
    Dina vårdnadshavare kan också vända sig både till din lärare och till rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som händer på en skola.

    Allmänt gäller
    Betyg sätts inte proaktivt, dvs inte för framtida prestationer, utan på basis av de nuvarande (aktuella, dvs "dagens") kunskaper och hur elevens kunskaper motsvarar betygskriterier.
    Vilket betyg eleven hade tidigare kan inte användas som ett argument för nuvarande betygssättning; detta pga eleven kan både förbättra och försämra sina prestationer ganska mycket från en termin - till nästa.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Vänligen
    Julia SYV