Hussein
    Hej!
    Jag läser på VVS programmet årskurs 1.
    Jag undrar om jag kan läsa vidare till VVS- ingenjör efter gymnasieexamen?

    Jag vet att man behöver läsa matematik 2, men behöver jag läsa några andra ämnen för att bli behörig?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Hussein,

    VVS-ingenjör utbildning finns inom Yrkeshögskola, se t.ex. på http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/vvs-ingenjor
    och även lite "varianter" på den utbildningen... inriktade mot t.ex. solenergi http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/solenergiingenjor-med-vvs-kompetens
    VVS-projektör http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/vvs-projektor

    Behörighetskraven kan förändras tills det blir dags för dig att söka /eftersom YH följer utveckling på arbetsmarknaden/ - det är därför bra om du kan läsa även Matte 3 och kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du har då bättre grund att söka till olika eftergymnasiala utbildningar.

    Du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VF.pdf (längst ner Tips från SYV - hur du lägger till kurser för Grundläggande behörighet, vilket du har rätt till), däremot Matte 2 och 3 är inte din skola skyldig att erbjuda dig, men oftast går det att välja Matte 2a inom Programfördjupningen. Med Matte 3b kan man då ett "problem" - eftersom den inte får läsas som Programfördjupande på VF programmet och dina "individ.val" poäng är redan alla upptagna med kurser för Grundläggande behörighet. Lösningen kan ligga i att ansöka om att läsa Matte 3b som en "utökad kurs" dvs utöver heltid under åk3. Din skola är ej skyldig erbjuda läsa "utökade kurser" men du kan alltid fråga.
    Ta annars kontakt med ansvarig för några olika Yrkeshögskoleutbidlningar VVS-ingenjör och fråga om vad de tycker du bör välja som programfördjupande kurser (ta reda först på vad för kurser som din skola KAN ERBJUDA) och med den listan kan du sedan ta kontakt med ansvariga på YH. Det är en bedömningsfråga /det är inte behörighetsgivande kurser/ och andra sökande till YH utbildning som blir dina konkurrenter kan komma före dig i kön enbart pga de har några års arbetslivserfarenhet.
    Det du kan göra är att kämpa för högre betyg, söka sommarjobb och/eller extrajobb inom branschen. I fall du inte får sommarjobb, gå på praktik under sommaren (om det går att ordna för din del) - det är ett stort "plus" även med några månaders praktik, när man söker till en Yrkeshögskoleutbildning.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte