Elev

    Hej! Jag går entreprenörskap som i-val. Hamnade i en grupp med flera jag inte klickar med och känner mig inte nöjd med gruppens prestationer. Hänger allt på affärsplan osv som gruppen skickat in, eller kan jag få högt betyg på ett annat sätt? Kan liksom inte sitta och skriva om text som de andra lagt tid på, men som jag inte inte tycker håller hög nivå… Har sån ångest över detta, vill inte att kursen ska dra ner mina andra ämnen :(

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    jag vill råda dig prata med din lärare i den kursen där UF-företagande ingår, alltså med den läraren som kommer sätta betyg. Säg till läraren att du känner att du har högre ambitionsnivå än de flesta andra i din grupp och att du inte vill "dras ner" vad gäller ambition, prestation och sedan också betyg av de övriga i gruppen och be om råd. Kanske kan du byta grupp? Kanske kan du lämna in ett självständigt arbete lite vid sidan av det som gruppen lämnar in eller visar upp? Hur som helst så tycker jag du behöver "göra någonting" åt saken och inte bara vänta och hoppas på att det löser sig på något sätt.
    Det som du definitivt kan och enligt mig även bör göra är att du "gräver djupare" och skaffar dig bättre kunskap kring det som ni gör grupparbete om och att du "samlar på dig" det som du sedan kan ha nytta av på olika sätt och bland annat redovisa till läraren och på så sätt även, förhoppningsvis, få högre betyg.
    Betygssättning görs individuellt. Det är inte så att hela gruppen för alltid samma betyg, även om de gör arbete tillsammans. Lärarens uppgift är att se de enskilda individerna inom gruppen och bedöma deras prestationer individuellt.
    Den enda som skulle "säga" att det är bra att stanna i din nuvarande grupp är att du kan träna på att samarbeta och komma överens med människor som kanske inte är så lätta att samarbeta med. :( Saken är den att på en arbetsplats är det tyvärr sällan så att man blir "bästis" med alla kollegor. Det finns nästan alltid någon eller några på en arbetsplats som man har svårt att samarbeta med, och att ha tidigare erfarenhet av att kämpa sig igenom samarbetssvårigheterna är mycket-mycket bra att ta sig från gymnasietiden in i vuxenlivet. Det kommer du ha stor nytta av senare i livet, tror jag.
    Givetvis är det jobbigt att "trampa vatten" eller "dra i uppförsbacke" när man känner att ens bra idéer ignoreras eller om andra i gruppen vill åka snålskjuts på ditt arbete.
    Du får gärna samråda med några vuxna som du litar på och vars åsikt du värdesätter (innan du pratar med läraren). Kanske kan du få bra råd av din klasslärare/mentor? Inom familjen? Prata med SYV-en eller med kuratorn på din skola. Säg att du funderar på att inom kort ta samtal med läraren om hur du upplever samarbete i gruppen. Berätta helst inte vilka råd du fick från andra, utan se vilka olika råd du får: drar de åt samma håll eller får du helt olika råd? Det är intressant problematik (kring samarbete i grupper: vilka olika roller gruppmedlemmarna får eller tar på sig och hur löser man konflikter som nästan alltid uppstår under ett grupparbete?).

    Jag hoppas innerligt att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går, vilka har du pratat med, vilka råd du fick och hur du agerade. Intressant också att sedan få veta vilket betyg du och andra i gruppen får och vilka lärdomar du drar av ert grupparbete på "en mänsklig plan", alltså vad gäller att samarbeta och försöka komma överens.