Maryam
    Hej!
    Jag går just nu på naturvetenskap, och jag har redan planerat att läsa matte 5 och matte specialisering för extra 1.5 meritpoäng. Men jag undrar vilken annarn kurs kan jag läsa för 1.0 poäng? Förutom språk eftersom jag inte riktigt bra på varken engelska och spanska som jag läste i grundskolan. Finns det andra kurser?
    • Mikael : Har du svenska som modersmål? Det frågar jag för att i fall du har ett annat modersmål än svenska då finns det ännu en möjlighet för dig att få meritpoäng för språk. Skriver nu ett nytt svar till dig. :)

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, tyvärr... om du inte vill läsa Eng7 eller moderna språk 3 och 4 - så kan du endast få max 1,5 i merit. Reglerna kring meritpoäng för dem som läser mot Examensbevis finns att läsa här>>>

    Men om du höjer några kurser från C till B eller från D till C - så kan du uppnå samma "effekt" som du fick extra 1,0 i merit. Försök i så fall få så höga betyg i alla kurser som du läser som du bara kan.

    Ledsen att behöva ge dig ett sådan svar. Men det är de reglerna som gäller. :(

    L.

    Liselotte
    • : Jaha, trodde att det fanns flera kurser som gav meritpoäng, men om jag har B eller A i flesta kurserna och sen läser jag engelska 7 och får mellan E och C. Kommer det sänka mitt snittbetyg senare ?
    • Peter : jag ska nu svara på din kommentar i ett nytt svar.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maryam,

    Du ställde (i din kommentar) en fråga som lyder: "... om jag har B eller A i flesta kurserna och sen läser jag engelska 7 och får mellan E och C. Kommer det sänka mitt snittbetyg senare ? "

    Det kan kanske lättare att förklara med ett Exempel. Om du får betyget A i hälften av kurserna & B betyg i de resterande, blir ditt jämförelsetal 18.75. För enkelhetsskull säger vi att du inte har några andra meritpoäng än för engelska 7. Och då blir det så här - om du får E betyg i eng7, då får du 1.0 i merit>> för det men samtidigt sänks ditt jämförelsetal med ca 0,35 - dvs till i vårt exempel blir ditt jämförelsetal 18,4 (i stället för 18.75) men med +1.0 i Merit, så blir summan (meritvärde) 19.4, dvs betydligt högre än utan godkänt betyg i Eng7.

    Godkända betyg i meritgivande kurser kan inte bli en nackdel. De kan Höja ditt meritvärde Mer eller Höja mindre, men höjer gör de alltid.

    Det enda man får tänka på är att i fall man som elev får lägga otroligt mycket tid och energi på en meritgivande kurs, som man egentligen inte vill läsa, då kanske är det bättre att lägga den tiden och energin på alla de andra kurser - det totala höjningen av meritvärdet kan bli större om man höjer Alla betyg "ett snäpp" t.ex från C till B, än att lägga otroligt mycket tid på en enda meritgivande kurs.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om en elev har ett annat modersmål än svenska, då kan eleven ngt. språk - t.ex kan det vara arabiska, turkiska eller polska... eller ngt annat "modersmål". Kurser i Modersmål ger inte meritpoäng men om man kan läsa eller tenta av en kurs Moderna språk /arabiska/ 3 eller Moderna språk (polska) 3 - då får man för godkänt betyg i kursen på nivå 3 - 0.5 i merit. På nivå fyra Moderna språk /arabiska/4 eller Moderna språk (portugisiska) 4 eller Moderna språk (syriska) 4 - ger 1.0 i merit (för Godkänt betyg så klart, inte för F-betyg).

    Att just din gymnasieskola kan erbjuda undervisning eller möjlighet att tenta av /göra prövning/ i just "rätt språk", kan inte jag garantera. Men du kan i alla fall fråga om det skulle gå.

    Hälsningar

    Mikael SYV