David
    Hej! Det är så att jag gick ut gymnasiet i fredags med mitt dokument där det står att jag fått examenbevis. Igår så ringde min skola och berättade att jag nu är tvungen att lämna in pappret för att få ett slutbetyg istället. Under de tre åren på gymnasiet har jag sorgligt nog kammat hem 4 F, Mattematik 3b, Företags ekonomi2, Företagsekonomi Specialisering och Juridik. Jag gick alltså Ekonomi programmet och läste 2700 poäng totalt då jag tentade av två spanska kurser 3 och 4 och läste mer individuella val. Pratade även ett flertal gånger med min syv i min skola och hon sa att allt var bra och att jag inte behövde oroa mig..

    Jag har även sökt KOMVUX' till augusti för att få ett godkänt betyg i matten för att vara behörig till ekonomprogrammet i Stockholm kommer jag isåfall där få ett gymnasieexamen? Är det verkligen så att jag måste lämna in mitt examenbevis och få ett studiebevis.. Vad tycker ni jag ska göra nu? Tänkte gå ditt och klaga men allt känns hopplöst..

    Hur kan jag få ett examen och lite på en syv? Ni här på sidan brukar vara jätte bra, ser fram emot ert svar!

    /David

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Du får ett längre svar senare idag. Det är olyckligt att du hånade i den situationen. Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej David!
    Med fler än 250 poäng betygsatta med F hade du inte rätt till Examensbeviset.
    Det är Studiebevis du bör få.

    På Komvux kan du komplettera upp till Examensbeviset. De fördelar du kan dra av den situationen är följande: det krävs 100 poäng färre på Komvux än på gymnasiet, dvs det räcker med 2400 poäng för att få Examensbevis från Komvux.
    Du behöver inte heller läsa just de kurser i vilka du fick F. Det är "friare" på Komvux vad det gäller "sammansättning av kurser" - du kan på så sätt få Examensbevis från Komvux med högre Meritvärde än du skulle kunnat få på gymnasiet.

    En nackdel är att du just nu inte är behörig till högskola/universitet men du kan t.ex. söka till en yrkeshögskoleutbildning. Hela utbudet ser du på www.yhguiden.se

    Kika på det, kanske du ser någon utbildning som verkar intressant. Yrkeshögskola kan många ggr vara ett bra alternativ.

    Jag ska även samråda med kollegorna och vi återkommer!
    Milla
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej David!
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf och längst ner "brickor" - det är programstrukturen på Ekonomiprogrammet.

    Alla de gymnasiegemensamma & programgemensamma kurserna är obligatoriska + kurser inom en av inriktningarna + 300 poäng från listan av de kurser som får läsas som programfördjupande på Ekonomiprogrammet + 200 poäng individuellt val (vilka kurser som helst här) + gymnasiearbete 100 poäng. Total summa 2500 poäng. Har man fler betygsatta poäng, markeras de kurser som överstiger 2500 p. som "utökade" i Examensbeviset.

    Du skriver att du har betyget F i Mattematik 3b, Företagsekonomi2, Företagsekonomi Specialisering och Juridik. Jag gissar på att det är inriktning Ekonomi du läste & då är Matte 3b och Företagsekonomi 2 - obligatoriska kurser, men Företagsekonomi specialisering är inte en obligatorisk kurs.
    En avgörande "detalj" här kan vara svar på frågan: VILKEN JURIDIK - Privatjuridik eller Affärsjuridik du har F i?

    Privatjuridik är en obligatorisk kurs, men ej Affärsjuridik.
    Om du har F i Privatjuridik - då blir det ihop med Matte 3b och företagsekonomi 2 - 300 p. F och det är för många F för att ha rätt till Examensbeviset.
    I fall du har F i Affärsjuridik, som inte är en obligatorisk kurs - då skulle man kunna "glömma" Företagsekonomi specialisering & Affärsjuridik och sätta ihop Examensbevis á 2500p. och sätta in Moderna språk 3 och 4 som programfördjupande kurser - t.ex. - och i så fall skulle du kunna få Examensbevis med 200 poäng F och 2500 poäng totalt. F drar ner konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket. Genom att få Examensbevis "låser" du dina kurser och i fortsättningen är du tvungen att få högre betyg i just de kurser som du har i Examensbeviset - för att höja konkurrenskraft i dina betyg.

    Om du, däremot, får Studiebevis - går du raka vägen till Komvux och läser en 100 poängskurs där (på heltid gör du det på 5 veckor) - och kan få Examensbevis från Komvux utan några F. Det räcker med 2400 poäng för Examensbevis från Komvux och du har idag 2300 poäng betygsatta med betyg E och högre.

    Du skulle, dessutom, förhandla på din "gamla gymnasieskola" - att du gör Prövning i t.ex. Matte 1b och 2b - under hösten och (i fall du inte redan har A betyg i de kurserna) kommer du troligtvis att få högre betyg och då tar du det högre betyget in i Examensbeviset från Komvux - och får Examensbevis utan F och med mycket högre Meritvärde än det Examensbeviset som du skulle ha fått nu från din gymnasieskola.

    Hur som helst så kan du nu - i bästa fall - få Examensbevis med 200 poäng F och så låser du dina kurser. Det du "förlorar" på att inte få Examensbevis nu är att du inte är behörig till högskoleutbildningar: utan Examensbevis saknar du Grundläggande behörighet.

    Sammanfattning:
    beroende på vilken "juridik" kurs du har F i - så kanske det går att fixa till Examensbevis för dig nu men jag tycker att det är fördelaktigare för dig att ta Studiebevis och få Examensbevis från Komvux. Eftersom din gymnasieskola har utfärdat ett felaktigt dokument (alla kan ju göra fel :) då skulle du kunna begära "kompensation för sveda och värk" :) i form av möjlighet att göra kostnadsfria prövningar i några kurser under nästa läsåret. Det skulle vara vinna-vinna lösning för alla inblandade.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA