Kalle

    Hej! Jag planerar att skriva mitt gymnasiearbete med inriktning samhällskunskap nästa termin och har några frågor. Jag har haft ett problem med att begränsa mina frågeställningar förut och undrar om man kan få exempel på simpla sådana. Det är också min upplevelse att många metoder som används i exempel jag har hittat på nätet är svåra att använda sig på en komvux-miljö speciellt nu när nästan allting sköts på distans. Har ni några bra exempel på hur man skulle kunna göra ett arbete nu och vad man skulle kunna ha för frågeställning? Om ni har tips på andra ställen där man kan få råd så tar jag också tacksamt emot dem. Är detta någonting man kan prata med den kommunala syven med? Jag försökte tidigare att söka hjälp av en lärare men jag fick svaret att han ej hade tid vid tillfället. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle!
    "Samhällskunskap" är ett mycket stort område, med massvis med olika möjligheter att hitta teman för GA inom! Vad är du intresserad av inom samhällskunskap? Tanken med GA-temat är att du ska skriva/göra GA om ngt som du vill undersöka närmare. Jag kan ju inte veta vad just Du är intresserad av speciellt mycket! :)
    Vad jag kan föreslå är t.ex "Hur arbetsmarknaden har påverkats av covid-19" och begränsa på t.ex endast Sverige eller EU. Och frågeställningar: Hur länge kommer negativa effekter av Covid-19 märkas på arbetsmarknaden? Finns det några positiva exempel? t.ex företag som blommade upp pga Covid-19? (exempelvis de som sysslar med hemleveranser av mediciner och mat).
    Samhällskunskap är annars både politik (t.ex kan man skriva om politiska partier), myndigheter (vilka myndigheter som finns och behövs alla de? eller behövs ännu fler?) och frivilliga organisationer/privata initiativ (man kan skiva om de informella organisationerna i samhället: vilka de är, vad de gör, hur och varför de uppstår och vad man tror om deras framtid i Sverige - eller i andra länder...).
    Jag tycker att man även - inom samhällskunskap - kan skriva om Fredspriset (Nobelpriset); t.ex Fredag 9 oktober 2020 kl 11:00 tillkännager norska Nobelkommitén vem eller vilka som får Nobels fredspris. Man kan inom sitt GA undersöka vilka och varför fick fredspriset och om det var "bra/rätt" val - när man tittar på det retroaktivt... och du kan också komma med ett förslag på vem du skulle nominera till nästa års Nobels fredspris: motivera - varför hen eller de är mer värda än andra att ta emot det priset.
    OBS! SYV är inte lärare i samhällskunskap och du måste få temat och frågeställningar godkända av din handledare för GA! Lycka till!