student
    Hej!

    Jag har arbetat som lärare i grundskolan i många år och vill nu byta bana. Helst vill jag arbeta som handläggare på myndighet men även andra administrativa roller är intressanta. Mitt problem är att jag inte har någon erfarenhet av arbete på myndighet och inte heller någon erfarenhet som administratör. Hittills när jag sökt jobb har det fallit på det.

    Har ni förslag på kurser eller korta utbildningar (max 1 år) jag kan gå för att ha större chans att få sådana arbeten? Kan det ge något att läsa administration eller företagsekonomi på komvux, löneadminstration på yrkeshögskola eller en kurs i socialrätt på högskola till exempel? Har ni andra förslag på hur jag kan få min första yrkeserfarenhet inom branschen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jenni!
    ett förslag som jag har går ut på att du söker SOMMARJOBB som administratör eller handläggare på någon myndighet. Genom sommarjobb kan man få in foten och många ggr få fortsatt anställning på samma arbetsplats eller i alla fall få arbetslivserfarenhet (om ens kort sådan) och referenser/rekommendationer från chefen och kollegorna.
    En annan sak jag tänker på att du genom ditt jobb som lärare har god erfarenhet från utbildningsbranschen, så kanske söka jobb som utbildningsadministratör på t.ex utbildningsförvaltningar och på diverse "skolor" som t.ex folkhögskolorna, yrkeshögskolorna, högskolorna: t.ex som utbildningsadministratör på de institutionerna där lärare utbildas, vid lärarhögskolorna.
    Administration - är ett mycket "omfattande begrepp" ... Det finns många olika typer av administration. I många jobb ingår både administration men även beslutsfattande (man handlägger ett ärende, men även fattar beslut och även gör utbetalningar - allt-i-ett, vilket t.ex Utredare på FK gör).
    Det finns väldigt många olika utbildningar som lär ut olika administrativa färdigheter men det är inte helt klart var gränsen går mellan t.ex administration och ekonomi? Löneadministratör som även gör utbetalningar och på mindre företag kan samma person även jobba med rekrytering, vara schemaläggare, VD-sekreterare, kontorsvärdinna och ännu mycket annat, som allt-i-allo. Även receptionister kan många ggr ses som en sort "administratörer", för att de noterar innehåll i inkommande samtal och e-post, sorterar information, vidarebefordrar till rätt person och även många andra admin-uppgifter kan ingå + även andra arbetsuppgifter.
    Vad gäller kortare utbildningar, så råder jag dig titta på vad som finns inom Yrkeshögskola och OBS! inom kort, i mitten av januari 2023 lär många fler yh-utbildningar dyka upp på www.yhguiden.se (efter myndighetens beslut). Exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager-fei
    yrkesakademin-yrkeshogskola/affarsutvecklare-besoksnaring
    frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    key-account-manager-ihm-distans
    nbi-handelsakademin/logistics-planner
    akademi-bastad-yrkeshogskola/koordinator-inom-besoeksnaeringen
    nbi-handelsakademin/inkop-och-supply-management
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    internationell-affarsinriktad-speditor-gbg-yrgo
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    administrator-inom-vard-och-omsorg-och-funktionsstod-yrgo

    Hittade inga frågor