Casper
    Hur får jag inloggning till Dexter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Casper, om du går i å k 9 då kommer du att få inloggning till Dexter för att kunna söka till gymnasiet.
    Exakt när och på vilket sätt du får inloggning är det svårt för mig att veta, eftersom olika Antagningskanslier gör lite olika: många skickar pappersbrev hem till elever med inloggningsuppgifterna; andra delar ut dem via SYV på skolorna.

    Antagningsperiod börjar normalt sett i mitten på december /som tidigast/ - så det är ännu gott om tid.
    Det är enbart vissa utbildningar - för elitidrott, t.ex. - som har tidigare ansökningsperiod men inte ens den tidiga ansökningsperiod har ännu börjat. Det är ännu mycket gott om tid.

    Om du uppger i vilken kommun du bor, kan vi skicka till dig en länk till just ditt Antagningskansli där kan det stå info- om när lösenord skickas ut till elever.
    Ett annat sätt för dig att få reda på det du vill veta är genom att fråga SYV på din skola. Se om det står på Anslagstavlan vid SYV-rummet eller be din klasslärare/mentor få reda på det och berätta för hela klassen. Gymnasieval gäller alla elever i å k 9 och den info- behöver ni få och kommer också att få, fast kanske lite senare.

    Att just logga in på Dexter och göra val - kan man göra på fem minuter om man sedan innan har bestämt sig för vilka skolor och program man skall söka.
    För att kunna bestämma sig behövs det inte någon inloggning till Dexter, utan du kan söka efter skolornas presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?view=list.

    Vi rekommenderar gå på några Öppna hus och/eller prova-på gå en dag på den gymnasieskolan dit man vill söka. Den aktiviteten heter "skugga en elev" och bokas via SYV på den skolan där man vill testa gå. Du kan själv kontakta den skolan där du vill gå eller be SYV på din skola göra det.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV