Elev
    Hej!

    Jag har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg och har gymnasieexamen. Jag saknar merit-värde (har bara läst spanska 3 med 0,5 meritvärde). Nu har jag sökt komvux för att läsa spanska 4, matte 3B och engelska 7. Jag blev antagen matten men inte samtliga. Då undrar jag, Kommer jag aldrig få kunna läsa engelska 7:an? Jag behöver engelskan längre fram högskolan eftersom jag är dålig på engelska och har dåliga betyg från gymnasiet men komvux accepterar inte detta. Finns det andra sätt man får läsa engelska 7?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kan söka till varje ny start på komvux-kurser. Att du fick "avslag" (eller besked PLATSBRIST) betyder att du inte fick plats just då, men du kan mycket väl få plats nästa gång du söker. Det handlar inte om att "komvux inte accepterar" ngt., utan om resursbrist. Komvux är tvungen att prioritera personer med kort tidigare utbildning, alltså i första hand de som saknar grundskolekompetens. De som har examensbevis från gymnasiet kan inte anses som "lågutbildade" och kommer därför långt bak i kön till platserna på komvux.
    Meritpoäng för eng 7 kan du få endast om du får godkänt betyg i eng 7 som du antingen läser på komvux eller gör prövning i. Om du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand, kan du se om du hittar var du kan göra prövning i den kursen.
    Sök till komvux - igen, till varje ny kursstart. Jag hoppas du kommer in nästa gång du söker! Lycka till!