Adrian

    Hej, jag funderar på att byta linje till en film linje och jag vet om att det är antagningsprov där, hur får jag reda på vilket datum det är? Skickar dem sms eller mail om det?

    • Milla : På vilken skola är antagningsproven?
    • Ludmila : gymnasieantagningen i just din delen av landet borde kunna ge info om det. Det går inte att ge allmänt svar på din fråga - för att det är väldigt olika: om proven genomförs eller om antagning görs endast på betyg; och OM PROVEN GENOMFÖRS - när och på vilket sätt, kan vara väldigt olika från en skola till nästa; därför måste man veta exakt Vilken skola du söker till för att kunna ge svar på din fråga.
    • SYV-besökare :

      Kika också på ES/estetik och media på gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium - det är en riksrekryterande utbildning (elever från hela Sverige söker till den).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    beroende på Vilken gymnasieskola man söker till, kan Olika "inkallnings-metoder" till antagningsproven finnas: på vissa skolor kan det finnas info på deras hemsida om fasta provdatumen som man kan se redan nu; på andra - blir man kallad genom sms, tel.samtal eller e-post.
    Vilken skola tänker du på i första hand? Kanske "Film & foto" på Lbs-ljud-bildskolan-halmstad eller på Lbs-kreativa-gymnasiet-varberg
    eller tänker du i första hand på inriktningen Teater på ES men i så fall på vilken gymnasieskola - den utbildningen erbjuds på ca 50 skolor i Sverige idag? Kanske tänker du på utb. "Filmare" på Stillerska-filmgymnasiet?
    Alltså, finns det inte ngt. som formellt sett skulle heta "filmlinje" på gymnasieskolorna. Profler och varianter med "film" på olika sätt kan finnas på t.ex Estetiska programmets inriktning Estetik-och-Media eller på ES/teater men även kan förekomma på andra program - t.ex på SA/inriktning Medier, info & kommunikation.

    Hej igen, vi fick nu svar från antagningskansliet, var god läs deras svar nedan:

                  Hej, när skolan ser vilka elever som sökt spetsutbildning, efter första ansökningsperioden är avslutad, då kontaktar skolan eleverna.

    Det finns därför inte så mycket information kring det nu och inte heller datum för när färdighetstestet ska genomföras.

    Jag tror skolan ringer eller skickar brev till eleven när de kallar.

    Med Vänlig Hälsning

    Antagningshandläggare

    Gymnasieantagning Halland

    Hej igen, nu fick vi svar från Sturegymnasiet, läs svaret nedan:

                 Hej, vi har antagning söndagen den 22 mars. Eleven kommer få ett personligt brev till sig med all information. Antagningen är upplagd som en workshop, där filmpedagoger deltar tillsammans med presumtiva elever samt att det genomförs en intervju. Brevet kommer skickas ut efter antagningsperiodens slut någon vecka efter 15 februari. Välkommen med ansökan//
    Vänliga hälsningar

    Halmstads kommun

    Sturegymnasiet, utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen

    • : Linjen heter estetik och media spetsutbildning, Film och den finns på Sturegymnasiet i Halmstad.
    • Anna :

      Vi har kontaktat de personerna som vi tror kan svar på din fråga och återkommen. ... Jag vill tipsa dig om möjlighet att "skugga" på den utb., som du är intresserad av - när du "skuggar" är du på skolan och kan ställa frågorna, bl.a om antagningsproven: se info på halmstad.se/barnutbildning/gymnasieskola/sturegymnasiet

    • Julia :

      vi fick nu svar från Gymnasieantagningen i Halland och från Sturegymnasiet och jag har utökt mitt tidigare svar till dig, se ovan. Kort svar: workshop 22 mars 2020; kallelse får du per brev; brevet skickas efter 15 febr 2020.

    • :

      Hej! Tack för svaren! Jag går ju redan på gymnasiet, kan jag fortfarande skicka en ansökan i första valsperioden eller måste jag vänta till omvalsperioden? För jag är lite orolig med antagningsprovet krockar med det eftersom omvalsperioden är runt april har jag för mig och om antagningsprovet är en månad före så blir det lite krångligt.

    • Milla : Varför vänta till Omvalsperioden? Det är mycket bättre om du söker under den vanliga Valperioden! Lycka till med din ansökan!
    • : Jaha trodde man endast kunde göra sitt omval om man går på gymnasiet under omvalsperioden! Tack så mycket! ^^
    • Julia : Du får söka under den vanliga valperioden. Sedan kan du ändra ditt val under omval, om du vill ändra. Och detta gäller även om du redan går på gymnasiet. :)
    • : Jaha okej! Är jätte glad och tacksam för svaren!! ^^ Har dock en allra sista fråga nu då, när är vanliga valperioden sen? Är det mellan januari och februari då?
    • Anna :

      Det är olika datum för ansökningsperioder till gymnasiet, beroende på vilket antagningskansli du "tillhör" - och vilket kansli du tillhör, beror på vilken kommun du är folkbokförd i. Så, utan att veta i vilken kommun du är folkbokförd, går inte att svara! :(

    • Anna :

      Om det t.ex är gymnasieantagningen i Halland som är ditt antagnngskansli, då är det mellan 7 januari och 1 februari 2020 som ansökningsperiod till gymnasiet ligger; för mer info: gymnasiehalland.se

    Läs alla kommentarer