Elissa
    Hej, jag funderar på att läsa till engelsklärare i gymnasieskolan men vill helst läsa fristående kurser då ingen högskola har ett lärarprogram som erbjuder den kombination av ämnen jag vill undervisa i. Jag läste att det krävs 120hp i ämnesstudier för att bli behörig för KPU i engelska, men jag undrar hur man kan få ihop 120hp i engelska då en kandidat i engelskastudier blir 90hp - grundkurs (30hp), fortsättningskurs (30hp) och kandidatkurs (30hp). Vilka kurser kan man läsa utöver det för att nå 120hp?
    • Elissa : oj förlåt, upptäckte nyss att det finns en kurs som är avsedd för precis det, och då får man totalt 120hp efter den kursen
    • Milla : Bra att du hittade info om den kursen! Men läs också mitt svar, nedan. Om man vill bli behörig gymnasielärare i ett ämne - endast engelska eller om man redan har tillräckligt antal högskolepoäng i ett annat blivande undervisningsämne, då kan vägen via KPU rekommenderas, men annars så finns det stora fördelar i att söka till ämneslärarprogrammet i stället.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elissa!
    Du får det bästa (mest rätta) svar på din fråga hos antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa KPU. Det är där som behörighet inför KPU kommer att avgöras, oavsett vad någon annan säger till dig.
    Jag tänker på följande: du behöver inte läsa engelskakurser inom kandidatprogrammet, du kan läsa fristående kurser och de kan ha lite olika namn på olika lärosäten, t.ex kan första kursen heta Engelska A, 30 hp på ett lärosäte och Engelska 1, 30 hp - på ett annat och Engelska I, 1-30 hp - på tredje. Det är i alla fall 30 hp-kurser som du behöver läsa (fyra stycken sådana), enligt vad jag har "hört" (vi på fråga SYV jobbar inte med antagning till KPU). Och du ska, dessutom läsa 90hp på heltid i tre terminer och först efter det söka till ännu högre studier, och utbud fastställs inte på så lång tid framåt - så vilka kurser och på vilka lärosäten som kommer erbjudas då det blir dags för dig att söka, kan ingen ge dig ngn garanti på, är jag rädd.
    Det är en osäker väg att gå - via fristående kurser och sedan KPU. Du kommer behöva söka till varje kurs separat. Du måste inför varje termin tänka på att inte missa anmälningsperiod och göra ansökan i tid och varje gång du söker finns risk att du inte kommer in på nästa kurs (t.ex kan kursen bli inställd, t.ex på grund av för få sökande).
    Fundera på att söka till ämneslärarprogrammet i stället där engelska är en av dina blivande undervisningsämnen. Jag förstår att du vill ha en "ovanlig kombination" av undervisningsämnen och du kan i så fall komplettera med studier i ditt tredje ämne vid sidan av programmet. Tänk också på följande: om du skaffar dig en "ovanlig behörighet", alltså blir behörig i en kombination av ämnen som inte många blir behöriga i, så kan det bli svårt att hitta en anställning. Så här är det: när en lärare slutar t.ex går i pension, då vill arbetsgivaren hitta en ersättare (helst en lärare som är behörig att undervisa i samma ämnen). De vanliga ämneskombinationer ges inom ämneslärarprogrammen. Skaffar man sig en ovanlig ämneskombination då finns risk att ej kunna få anställning för att undervisa i båda de ämnena, utan kan det bli så att du får anställning på deltid för att undervisa i ett av dina ämnen. Och om du vill komma upp till heltidsanställning, då kanske du måste ta på dig att undervisa i ngt ämne där du saknar formell behörighet. Jag vill inte avråda dig från att planera att skaffa dig en ovanlig ämneskombination, men jag vill få dig att tänka till ännu lite längre, samråda med studievägledare på lärarhögskolorna och kika på platsannonserna (vilka ämneskombinationer som finns utannonserade som Lediga lärartjänster).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare