Zelal
    Hej!

    Jag är 18 år och hoppade av gymnasiet när jag gick i trean, det var alltså förra veckan jag gjorde det. Jag har fått godkänd i mina ämnen från ettan och tvåan, utan matte 1b!

    Jag vill gå filmregissörlinjen på högskolan, hur gör jag det? Finns det folkhögskolor i Göteborg jag kan gå på för att få godkänd i ämnena jag saknar? (som är bara svenska 3 och matte 1) Eller är det bättre om jag går på komvux? Kommer jag få behörigheten till att studera vidare på högskola om jag får godkänd i bara svenska och matte eller måste jag gå ett helt program?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zelal,
    för att kunna komma in på högskoleutbildning i Sverige måste man alltid ha den så kallade Grundläggande behörigheten. Den kan man uppnå på olika sätt, bland annat genom:

    1. Examensbevis från gymnasiet eller från komvux
    2. Omdöme från en folkhögskola
    3. 3-årig arbetslivserfarenhet (på minste halvtid och som man uppnådde efter det att man fyllde 19 år) +några få godkända gymnasiebetyg.

    ***********
    Det snabbaste sättet för dig är att återvända till gymnasieskolan; detta för att Komvux kan ta in dig tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år; och sedan tar det också tid att uppnå kraven för examensbevis på komvux...
    Folkhögskolorna tar in /oftast/ endast till start i augusti-september; du får söka under våren och hoppas att få plats på någon folkhögskola från höstterminen; på en folkhögskola kan du, om du är duktig och flitig, uppnå omdöme om Grundläggande behörighet till sommaren 2020 (om du kommer in från ht-19).

    Om du kan få jobb och jobbar i 3 år från den dagen du fyller 19 år - då blir du minst 22 år gammal då; så kan du då anses ha grundläggande behörighet, enligt info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Du frågar om folkhögskoleutbildning i Göteborg
    Det går inte att föra ihop gymnasiala kurser från gymnasiet/komvux med omdöme från enfolkhögskola. Det är dina KUNSKAPER i första hand (och inte gymnasiala betyg) som du tar med dig till en folkhögskola.
    Folkhögskolornas allmänna linjer är 3-åriga, men eftersom du har kunskaper i många ämnen som läses, borde du kunna uppnå omdöme om Grundläggande behörighet på kortare tid än 3 år. Det snabbaste är 1 år. Folkhögskolorna ger inte omdöme om Grundläggande behörighet om man var inskriven hos dem under kortare tid än minst 1 år.
    Nu är det mitten på november och jul-ledighet nalkas med stormsteg.
    Att bli inskriven på en folhögskola mitt i läsåret är mycket ovanligt. Även om du skulle bli det - då tror jag du kan hoppas på omdöme om Grundläggande behörighet till sommaren 2020, som tidigast.

    • : Får jag inte grundläggande behörighet om jag pluggar matte 1 och svenska 3 på komvux? För det är ändå de enda kärnämnena jag saknar.
    • : Eller om jag gör högskoleprovet?
    • Julia : Du behöver få ut examensbevis. För examensbevis från komvux krävs det minst 2400 Betygsatta poäng; av de kan man ha 150 poäng F. Betyg i Idrott och häsla 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.
    • Julia : Högskoleprovet är bra att göra. Men HP befriar inte från kravet på att bli BEHÖRIG. Man måste både ha Grundläggande Och Särskild behörighet (om särskild behörighet krävs för just din högskoleutbildning). Med resultatet av Högskoleprovet konkurrerar man i HP-urvalsgruppen. Men i fall man inte är Behörig, så prövas man inte - även om man får det högsta möjliga resultatet på högskoleprovet.
    • Julia : Ang. plugga på komvux: om du hoppade av gymnasiet (dvs ej genomförde 3-års studier) kan komvux ta in dig tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år. Fram tills dess kan du söka till folkhögskolorna, som tar in från 18 års-åldern eller söka jobb.
    • Julia : Skulle du genomföra 3-års studier på gymnasiet (även om du ej uppfyller kraven för Examensbevis och får ut Studiebevis) kan komvux ta in dig direkt när du har slutat på gymnasiet.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej,
    jag har nu pratat med Folkhögskolornas infotjänst och fick fram att det finns i Västra Götaland - 28 folkhögskolor som har start på sina Allmänna linjer/kurser från januari 2019. Det ser ut som att det ännu inte är för sent att söka till vårterminen på en folkhögskola, men skynda! Kika på de olika alternativen så fort som möjligt och gör några ansökningar, är mitt råd.

    Folkhögskolorna utanför stora städer, brukar ha Internat/studentboende. Om det blir för långt att pendla, kan du kika på den möjligheter också.

    Ex. Billstromska folkhögskolan ligger på ön, Tjörn. Och, beroende var i Gbg du bor, kan det bli för långt att pendla dagligen till skolan, som ligger ca 6 mil från Gbg-centrum.

    • : Får jag inte grundläggande behörighet om jag bara pluggar svenska 3 och matte 1? För de är de enda kärnämnena jag saknar. Eller om jag gör högskoleprovet?
    • Julia : Nej, det får du tyvärr inte. Utan EXAMENSBEVIS från gymnasiet eller från Komvux (och för det krävs det minst 2400 poäng och av dem minst 2250 p. godkända betyg) kommer du att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det finns mycket att läsa om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET - och det finns olika sätt. Men du är 18 år och är för ung för att ha "gamla gymnasiala betyg". För dig är det Examensbevis eller genom "reell kompetens" (3 års arbetslivserfarenhet + några godkända betyg). Arbetslivserfarenhet börjar, för det ändamålet, räknas efter det att man fyller 19 år.