Sara

    Hej! Jag vill satsa på hp, gjorde det förra året och fick 0,05 men under tiden efter det har jag både läst matte 1 b och 2b och blivit betydligt smartare och fått nya kunskaper. Jag chansade påriktigt på varenda fråga på hp förra året. Men när jag nu kollar ganla hp prov tycker jag frf det är svårt. Jag har svårt att förstå och kunna saker om jag inte innan har läst om det. Som ett prov tex, man läser 30 sidor och har prov på det, men nu är det ju inte så. Finns det tips att få bra på hp? Finns det Nån app eller liknande? Förutom att öva själv på allring. Finns det ingen sida på nätet eller någon som berättar Osv

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Högskoleprovet (HP) är ett prov som mäter personens förmåga att klara högre studier och är på så sätt ett studiefärdighetsprov. HP avser att testa kunskaper från grundskolan och gymnasiet, därför kan man inom förberedelserna inför provet repetera kurser man läst på grundskolan och på gymnasiet. T.ex finns mattekurserna upplagda på www.matteboken.se som är en sida från Mattecentrum, som är gratis att använda och som vi varmt kan rekommendera!
    För övrigt så mäter HP både "allmän duktighet" och även hur man agerar under stress/tidspress, hur bra man kan koncentrera sig och plocka fram de kunskaper man har, om man har dem... Men även "dagsformen" påverkar, alltså om man har en "Bra" eller en "dålig dag" när provet skrivs... Vi på FRåGA SYV känner inte några "magiska tricks" eller ngt annat "snabbfix" inför högskoleprovet. Vi kan endast rekommendera att läsa mycket både på svenska och engelska, repetera kurser man läste på gymnasiet, hålla sig frisk: äta rätt och träna/motionera - den fysiska hälsan påverkar också (mår man inte bra är det svårt att prestera bra på proven, inkl.HP).
    Sedan finns det statistik som påvisar att oftast får man högre resultat på HP nästa gång man skriver provet - i alla fall upp till fjärde eller femte gången, sedan brukar man ligga på samma nivå då har man uppnått "sitt tak", kanske man kan säga.