anna
    Hej!

    Jag har nyligen avslutat gymnasiet men jag förstår inte riktigt på vilket sätt jag ska få gymnasieexamen bevis på papper? Är det gymnasiet som måste skicka det till mig via post? Ska jag få det via mejl eller måste jag hämta det själv?

    Mvh,
    Anna
    • Ludmila :

      Det kan vara olika på olika gymnasieskolor hur eleverna får sina betyg på (sättet, alltså) - t.ex på Österlengymnasiet gäller följande(uppgift från juni 2020): Examensbeviset/Studiebeviset skickas till den hemadress som skolan har registrerad. Eleven kan kontakta skolans administratör vid ytterligare frågor: [email protected]

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    det kan vara lite olika på olika gymnasieskolor och speciellt nu - i "corona-tider". :(
    Innan Covid-19 var det mycket vanligt att avgångseleverna fick examensbeviset (eller studiebeviset) i ett kuvert på avslutningsceremonin. Nu, med "corona-krisen" blev det vanligare att inte överlämna dokumenten personligen, från hand till hand, utan använda sig av andra metoder som kan vara "snigel-posten" (alltså vanlig, gammaldags post - hem i brevlådan) eller om skolan hittar på någon annan metod.
    E-posta går det inte på grund av att utskriften av originaldokumentet sker på ett mycket speciellt papper och rektorn skriver sitt underskrift på examensbeviset - för hand. Sedan kan man scanna in originaldokumentet - men då är den inscanningen ej ett original, utan endast en bild på dokumentet.
    Däremot är vidimerade kopior många gångar = originaldokumentet.
    Hur som helst, så är jag säker på att endast Information om hur ditt examensbevis ser ut, som är möjligt att skicka via e-post och att självaste dokumentet måste du få på papper - men när och hur - beror på vad rektorn på din skolan har bestämt.
    Om du uppger vilken skola du avslutade - kan vi göra efterforskningar och återkomma. Jag skulle börja med att fråga administratören och/eller SYV på skolan!
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare