M
    Hej! Hur ska man nå 2,5 på natur-natur? De flesta skolor har t.ex. Entreprenörskap och naturvetenskapligspecialisering som programfördjupning, det gör att endast 200p är över. Det räcker ju inte för att få in 2,5 meritpoäng från övriga ämnen? För att få full merit, måste jag välja en skola som har typ engelska 7 som fördjupningskurs för att kunna nå 2,5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    NA läser man en kurs i moderna språk. Om du fortsätter med samma språk från grundskolan, alltså läser Moderna språk 3 som den obligatoriska kursen inom ämnet moderna språk på NA, får du till allra de flesta svenska högskoleutb. + 0.5 meritpoäng. Om du sedan läser mod.språk 4 och får godkänt betyg även i den kursen, ger det dig + 1.0 meritpoäng, alltså sammanlagt 1.5 meritpoäng för moderna språk.
    Högre kurser i matematik ger också meritpoäng. Om din högskoleutbildning kräver - för särskild behörighet - matematik 4, då kommer godkänt betyg i matematik 5 ge dig 1.0 meritpoäng. Alltså kombinationen av mod.språk3,4 och matematik 5 ger max meritpoäng (2,5) - alltså går det att uppnå max antal meritpoäng även utan engelska 7.
    Men annars så är det bra att läsa så mycket engelska som möjligt, och så ger godkänt betyg i eng 7 + 1.0 meritpoäng, så om du vill och kan välja en gymnasieskola som erbjuder möjlighet att läsa eng 7 får du gärna göra det! Lycka till med ditt gymnasieval! Information om meritpoängen finner du på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare