William
    Jag vill gå på teknikprogrammet inriktning teknikvetenskap och undrar vad man ska lägga till för att få full meritpoäng. Skolan heter Tycho Brahe i Helsingborg.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej William
    meritpoängsreglerna är lite krångliga. De finns att läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    En bra kurs att läsa är Engelska 7, som alltid ger 1.0 merit av 2,5 möjliga.
    De resterande 1,5 merit kan du få genom Matte och/eller Moderna språk.

    Matte 4 ingår som en obligatorisk kurs i din inriktning - då kan du lägga till Matte 5 och ev. även Matte Specialisering inom Programfördjupningen. Engelska 7 kan du också läsa inom Programfördjupningen.

    Moderna språk får också läsa som Programfördjupande på Teknikprogrammet, oavsett inriktning. Här kan jag inte ge ett generellt svar utan måste veta om du läser Moderna språk i grundskolan. Om du inte gör det, läser du första kurs i Moderna språk för nybörjare på gymnasiet, som heter Moderna språk 1, sedan 2 och sedan 3 - och det är först från "trean" dom Meritpoängen börjar "rulla in" vad det gäller Moderna språk.

    Om det inte är så att du absolut VILL LÄSA MODERNA SPRÅK, och speciellt om du inte läser ngt. språk på grundskolan, kanske är det inte att rekommendera att du satsar på att få meritpoäng genom moderna språk.
    Då återstår det Engelska 7 och Mattekurserna.
    Engelska 7 ger, som sagt, alltid 1.0 Meritpoäng, men vad det gäller Matte, så är det lite mer komplicerat. Det är från den kursen som INTE krävs för behörighet till den utbildning på högskola, som merit räknas. Exempel: du söker två högskoleutbildningar och på den första är behörighetskravet Matematik 3b/3c - här får du merit för Matte 4 och högre kurser som t.ex 5 eller Specialisering; på den andra högskoleutbildning är kravet matematik 4 - och här får du merit från matte 5 och matte spec.
    Om du, t.ex. skulle söka en högskoleutbildning som inte har matte som krav för att komma in - får man meritpoäng från Matte 2.
    Om kravet är Matte 2, får man merit från Matte 3 och uppåt.
    Krångligt? ja, jag håller med dig.
    Det kanske blir lättare om du uppger vad för högskoleutbildning du vill söka och vad är behörighetskraven till den eller dem (om du har flera högskolealternativ).

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte