Hanna

    Hej! Jag går den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet och planerar därför att studera vidare efter. Jag vill gärna studera juristprogrammet och därför känner jag att jag verkligen vill ha de meritpoäng som jag kan få. Jag har läst moderna språk 3 (tyska) i årskurs 1, vilket jag hört att jag får 0,5 poäng för. Jag går just nu i årkurs 2 och läser tyska 4, vilket jag hört att jag får 1 poäng för. Jag planerar även i årskurs 3 att läsa tyska 5, vilket jag då hört att jag får 0,5 poäng för, men jag vet som sagt inte om det stämmer. Jag är inte så bra på engelska och jag skulle helst vilja undvika kursen engelska 7, men tydligen kan jag bara få de sista poängen därifrån. Dock har jag hört att vissa mattekurser ger meritpoäng om de inte ingår i grundläggande behörighet. Så min fråga är om jag kan få meritpoäng för någon mattekurs, (jag läser upp till matematik 3c) för jag har inriktningen samhälle på naturlinjen och istället välja någonting annat som programfördjupning, eller måste jag läsa engelska 7 för att få de sista meritpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    läs gärna info på gymnasieguiden.se/merit
    Särskild behörighet till juristprogrammet består av historia1b och samhällskunskap1b, matte krävs inte och då ger matematik 2 och 3 var sina + 0.5 meritpoäng (sammanlagt + 1.0).
    Godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger tillsammans max antal meritpoäng man kan få för moderna språk, + 1.5 och du kan därför inte få fler meritpoäng (för att totalt är det max 2,5 meritpoäng, av de max 1,5 för moderna språk... och det kommer du uppnå genom moderna språk 3 och 4 samt matematik2 och 3.
    Det är bra att kunna mer inom språk, bl.a tyska och engelska och jag vill därför inte avråda från att läsa tyska 5 eller engelska 7, men du får inte meritpoängen för de kurserna (då du redan genom andra kurser uppnår max).