Kimia
    Frågan ovan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    eftersom VO är ett yrkesförberedande program, är det inte aktuellt att planera för Meritpoäng - då Meritpoäng behövs bara när man söker till en högskoleutbildning.

    Om du lägger till Svenska 3 /eller svenska som andra språk 3/ och Engelska 6, 200 p. inom Individ.val - och får godkända betyg i de kurserna samt för övrigt uppfyller kraven för Gymnasieexamen, får du Grundläggande behörighet för högskolestudier.
    Kurser för Särskild behörighet /och ev. även kurser för Meritpoäng/ kan du läsa på KomVux efter gymnasiet. Exakt vilka kurser kan ge Meritpoäng, är det beroende på vilken högskoleutbildning du söker - så det är generellt sett omöjligt att svara på vilka kurser ger Meritpoäng, om vi inte vet vilken utbildning du kommer att söka på högskolan. Det är, annars, Matte & Moderna språk samt Engelska 7 - som kan ge Meritpoäng, så läs så mycket Matte, Engelska och Moderna språk som du kan.

    Hälsningar
    Julia SYV