AB
    Jag undrar hur man kan få studentbostad? Är det via universitetet man ansöker eller måste man göra det på egen hand?
    Och när man har antagits till ett program på en annan ort utanför pendelgränsen men har inte hittat någon bostad än, vad händer då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    så vitt vi på FRåGA SYV vet så kan vissa lärosäten ibland uppge att de erbjuder "tak-över-huvudet"-garanti (se om det står ngt om det på lärosätets webbplats); "tak-över-huvudet" garanti betyder att skolan försöker hjälpa till med bostadslösningen men om det inte lyckas, då kan man få lov att sova på golvet i matsalen i en sovsäck (till exempel).
    Om det inte ges någon sådan garanti då får man lösa bostadsfrågan helt på egen hand.