Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Studieintyg - kan lite olika dokument kallas för. Det kan oftast vara ett dokument där betyg på kurserna finns med ... men du har ju inte fått betyg på några kurser för du läser åk1. Om du läser på Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, borde du ha fått betyg i Matematik 1c men troligtvis inte på några andra kurser. Du får dina betyg i slutet av läsåret (första vecka i juni).

    Nästa år när du läser åk2, kan du i ditt Studieintyg ha alla de betyg som du fick i åk1. Det du kan få från din skola nu är ett "papper" på att du är gymnasieelev på ett visst program och att du läser på heltid och att det i din Studieplan ingår följande kurser och om du har fått betyg i någon kurs redan, kan också det betyget framgå. Du kan också be om att få Närvarorapport (om du har haft hög närvaro är det bra att ha "papper" på det för att kunna bifoga till din ansökan om sommarjobb).

    Det som arbetsgivaren vill veta är att du är gymnasieelev på heltid och "sköter dig"i skolan. I vissa fall spelar det större roll vilket program du läser - exempelvis om du läser på ett yrkesprogram.

    mvh

    Julia Syv

    Många gånger går det bra att i din CV eller i ett personligt brev (jobb-ansökningsbrevet) skriva att du läser första året på "ett visst gymnasieprogram" och ännu inte har fått några betyg, att du får betygen i början av juni och kan inkomma med Studieintyg då. Uppge namn på din gymnasieskola och kontaktuppgifter till den - tel.nr och mailadress, så att arbetsgivaren kan kontakta din skola om hen så önskar (t.ex för att fråga om hur god närvaro du hade eller om hur du skötte dig på praktiken, om det ingår praktik i ditt program).

    Rent praktiskt så är det oftast utbildningsadministratör som finns på skolans expedition, som skriver Intyget till dig.

    • Syv :

      Hej!

      Tror inte detta ovan stämmer, Julia pratar ovan om en Individuell studieplan. Ett studieintyg är istället ett intyg att man är inskriven på skolan och som visar de kurser som eleven är registrerad på. Det är ett officiellt dokument som du får av administratören på din skola. Arbetsgivare frågar ofta efter ett sådant för att markera att arbetet ifråga är ett extrajobb/sommarjobb/tillfällig anställning - ofta på deltid och inte menat som en huvudsaklig försörjningssysselsättning. Om arbetsgivaren frågar efter betyg så lämnar man istället in ett Utdrag från betygsregistret, om man har fått betyg. Det är också ett officiellt dokument med underskrift av rektorn. Den individuella studieplanen är endast för eleven själv och är inte officiell.

    • Anna : Tack Pernilla för bra info! Olika arbetsgivare kan dock mena lite olika saker, de är inte alla så bra insatta i vilka olika dokument som finns inom gymnasieskola. När det handlar om sommarjobb efter år 1 på gymnasiet och när eleven långt innan läsåret slutar börjar söka sommarjobb, då vet inte eleven vilka meriter hen kommer att ha när det är dags för anställningsintervju - eleven kanske då redan bytt skola eller program; det kan hända mycket på kort tid när man är 16-17 år ung.;)
    • Anna : Det är inte ngn exakt vetenskap vad för dokument som man bör bifoga när man söker sommarjobb. Bra att läsa noga i platsannonser och fråga arbetsgivaren ...