Hanna
    Hej! Är jätteintresserad av att börja plugga till naprapat. Problemet är dock att denna utbildningen är väldigt dyr 100 000 kr per år och utbildningen vara 4 år och sen tillkommer andra kostnader i form av skolmaterial osv. Hur är det tänkt att man ska ha dessa pengarna direkt efter gymnasiet? och hur får jag råd till denna utbildningen. vet att det finns studiebidrag att söka men de täcker ju inte i närheten av kostnaderna eller?. hur gör man? hur löser andra det liksom? Har även hört människor som säger att utbildningen ska bli gratis men var kan man får mer information om detta?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Hanna!

    Ja det stämmer att utbildningen till Naprapat i Sverige har en kursavgift.
    Du kan söka lån och bidrag samt merkostnadslån hos CSN, här kan du läsa mer om merkostnadslån.

    Angående om utbildningen kommer att bli gratis i framtiden vet jag ingenting om, det vore bra för fler elever skulle förmodligen kunna läsa utbildningen då.

    Jag vill även tipsa om andra liknande yrken eller andra förslag som du kan läsa om som alternativ till naprapat.
    Idrottsmassör, Ortopedingenjör, Sjukgymnast eller Ergonom.

    Hälsningar
    Melina, SYV