Fredrik
    Hej Syv! Jag har fått ett erbjudande om ett jobb i Spanien som kräver att vi flyttar dit på heltid. Vi har tidigare bott utomlands och sonen (14 år) är idag flytande i engelska och ligger före sina klasskompisar i ett flertal ämnen.

    Jag har hittat ett antal IB skolor som skulle kunna fungera, dom erbjuder både upp till 16 och sedan IB.

    Tyvärr kostar skolorna en del och min fråga är därför om man kan få hjälp med terminsavgifterna, CSN, stadsbidrag, stipendium, eller annan lösning?

    Tacksam för svar!

    Fredrik Sunmo
    • Anna : Jag har nyss pratat med Skolverket per telefon. Läs mitt utökade svar inom kort.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fredrik!
    Vi känner inte till någon "klar och given lösning" på hur man finansierar studier på grundskolenivå & på gymnasienivå utomlands.
    Vad CSN kan bevilja måste man fråga dem direkt. Här finns det kontaktuppgifterna http://www.csn.se/kontakta-oss

    Stipendier kan finnas men det är svårt att hitta i den djungeln. Vi samlade länkar på http://www.fragasyv.se/dokument#Stipendier (där varje Rubrik är en klickbar länk) till de sidorna som vi bedömer som pålitliga.

    En bra idé kan också vara att ställa frågan på flera ställen:
    1. till kommunen där eleven är folkbokförd i Sverige
    2. till den eller de skolorna där eleven vill läsa i Spanien
    3. till IB organisationen centralt ( kontaktuppgifter finns på http://www.ibo.org/en/contact-the-ib/ )
    4. till gymnasieantagningen (i detta fallet GymnasietHalland) och här är kontaktuppgifterna: Epost: [email protected]
    Tel: 0346-88 68 97, 88 52 08
    5. undrar också om den arbetsgivaren som erbjuder anställning till en förälder har någon lösning och kan - i alla fall delvis - finansiera sonens studier
    6. Arbetsförmedlingen har Eures-rådgivare som är experter på olika länders arbetsmarknadsfrågor. På https://ec.europa.eu/eures/main.jsp?acro=eures&lang=sv&catId=10821&parentCategory=10821 kan man chatta med dem. Kontakta annars AF och fråga hur du kan komma i kontakt med en rådgivare som är expert på Spanien. Du kan också fråga på AF (i kundtjänst) om de kan tipsa om någon lösning.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    P.S: du får hemsk gärna återkomma och berätta för oss hur det går. Hittar du någon lösning, är vi tacksamma om du delar med dig - så att vi kan hjälpa fler ungdomar/familjer i liknande situationer.

    Tänkte nu på ännu en sak:
    det kan vara stor skillnad om man är utomlands "tillfälligt" eller om man "flyttar till Spanien".
    I fall ungdomen blir registrerad som "bosatt i Spanien" kan det finnas helt andra regler angående finansiering av utbildningen.
    I ert fall skulle jag undersöka för- och nackdelar i båda fallen (frågan är om man kan välja att fortsätta vara folkbokförd i Sverige men bo och studera utomlands under en längre period). Det kanske är en fråga som man ska börja med: kontakta http://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss.4.71004e4c133e23bf6db800079651.html och fråga om det blir möjligt att välja vara skriven i Sverige. Svar kan bero på personens ålder och på hur långt tid personen kommer att vistas utomlands.
    Hej igen!
    Jag har ring till Skolverket & ställt din fråga.
    Jag fick följande svar: skolplikten upphör när eleven bosätter sig utomlands. Om eleven återigen bosätter sig i Sverige senare - då träder skolplikten i kraft igen. Skolplikten gäller t o m den dagen eleven uppnår behörighet till gymnasiets nationella program (dvs är klar med grundskolan) eller gäller som längst till man fyller 18 år.

    Fick även tips från Skolverket om att det finns ännu en svensk skola i Spanien, den här: http://www.skolan.es
    och så finns det på två andra svenska skolor i Spanien möjlighet att läsa på distans (som de kallar "handledning på distans"). Här finns info om de två skolorna: http://www.teneriffaskolan.com och http://www.skandinaviskaskolan.com

    Skolverket säger att när eleven läser på en SVENSK skola utomlands, då följer "skolpeng" med eleven.
    Om eleven läser på någon annan skola, då är det föräldrarnas ansvar att ordna allt kring studierna. Skolplikten upphör, som sagt, den dagen eleven bosätter sig utanför Sverige. Om detta kan man läsa på http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148945!/Menu/article/attachment/Utlandsvistelse%20och%20skolplikt%20120302.pdf

    Skolverket ger också tips om att du som förälder kan kontakta Kommunjurist som kan förklara vilka rättigheter & skyldigheter har kommunen gentemot eleven som inte är klar med grundskolan än. Enligt Skolverket kan man även få hjälp i kontakter med Skatteverket/folkbokföringen - av kommunjuristen.

    I Varberg gäller följande: kommunjuristen heter Anders Eriksson och har tel.nummer 88110 & mailadress [email protected] men han är på semester nu, kommer tillbaka den 13 juli.
    Under hans semester finns det ingen ersättare men man kan vända sig till www.skl.se och be om juridisk hjälp av deras jurister.

    Sammanfattning:
    - om man vill ta med sig "skolpeng", är man hänvisad till SVENSKA skolor utomlands;
    - när eleven bosätter sig utanför Sverige, upphör skolplikten;
    - tips om att kontakta kommunjurist.

    Hoppas våra svar var till hjälp!
    Trevlig sommar!
    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Fredrik!
    Jag vill tipsa om http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/colegio-escandinavio en svensk skola i Madrid.
    Det verkar som att de har både grund- och gymnasieskola. Om man läser på en svensk skola, bör "skolpeng" följa med - så det blir gratis undervisning i så fall.

    Vi har även skickat en fråga till Skolverket om var man kan få hjälp med kostnaderna för en skola i ett annat EU land. Vi hör av oss när Skolverket svarar. De får många frågor och det kan dröja innan Skolverket svarar.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej Mikael!
    • : Tyvärr funkar inte Madrid geografiskt och sonen önskar även en engelskspråkig skola om möjligt. Är mycket tacksam för ert engagemang och ser fram emot svaret från skolverket. Tycker dock att det är underligt att det inte finns svar på detta redan, måste väl finnas mängder av svenskar som går i skolor utomlands, eller?
    • Anna : Svar från Skolverket kan dröja men vi ska försöka snabba på, påminna dem om att vi väntar på deras svar. Vi har även samrått med ett antal Studie- & yrkesvägledare som ger lite tips och råd men inte känner till att det finns ekonomisk hjälp till familjer som just är till för att betala för utbildning i utlandet.