Marina
    Hej, Fragasyv! Jag anmälde mig till prövning i Moderna språk 3 för att få Meritpoäng och höja Meritvärde för att ha större chans att komma in på den högskoleutbildning som jag önskar komma in på. I min kommun får man inte någon handledarstöd vid förberedelserna, utan man måste bara kunna och jag kan en del men vet inte om det räcker. Vad har ni för råd att ge?
    Och tack på för hand för eran hjälp!!! Marina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marina,
    jag råder dig göra följande: kontakta prövningsenheten där du anmälde dig till prövning och fråga vad de kan ge för riktlinjer och stöd för dig inför prövningen; en annan sak som du kan göra är att se på skolverkets hemsida - hitta betygskriterier och bedömningsstöd i den kursen, som du skall göra prövning i - detta kan också vara till hjälp. Annars så är det "så bra som möjligt i tal och skrift" som man bör kunna ett språk: ju fler ord du kan stava till och översätta till/från svenska, desto bättre. Uttal spelar också stor roll. Det är speciellt med just språk - att det är så många olika delar man måste kunna tillräckligt bra: förstå tal och tala själv (göra sig förstådd); läsa och förstå samt skriva så att andra kan förstå dig. Det är alltså fyra stora delar samt uttal och även prosodí (detta är allt i vårt tal som inte har med just rena betydelsen av orden att göra: melodi i språket, pauser, betoning och även kropsspråk). Det är extra komplext med just språk och läraren gör en sammantagen bedömning av alla de olika delar. Jag antar att du läste Moderna språk 2 och då är 3 nästa nivå, det krävs, alltså, mer och djupare kunskaper i alla de delar som du läste på nivå 2.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & jag lovar att jag håller tummarna för dig!
    Lycka till med prövningen!
    Liselotte SYV
    Liselotte