David
    Hej! Jag ska söka masterstudier i juridik i USA och har därför fått anledning att leta fram mina gamla gymnasiebetyg – det krävs inte att man bifogar gymnasiebetygen, men det kan tyda på akademisk motivation, till exempel. Jag har i huvudsak två frågor.

    (1) Får jag ta bort det sämsta betyget jag har när jag räknar ut mitt meritvärde? Jag har inga kurser som ger meritpoäng – det vill säga, jag har bara läst de grundläggande matematikkurserna och enbart moderna språk 1.

    (2) I mitt originalutdrag fick jag följande betyg i tre kurser: (i) Matematik 1b – D, (ii) Matematik 2b – E, (iii) Svenska 1 – C. Efter att ha kompletterat kurserna fick jag betygen: (1) Matematik 1b – A, (2) Matematik 2b – B, (3) Svenska 1 – A. Min fundering gäller de nya kurserna. Ersätter de nya betygen de tidigare? Det vill säga, jag behöver inte skriva in mina tidigare, sämre, betyg i beräkningsprogrammet utan kan helt enkelt ersätta dem med mina nya, förbättrade, betyg? Får jag helt enkelt slopa betygen (i)–(iii)?

    För att förtydliga, jag ber inte om hjälp om att räkna ut mitt meritvärde, utan enbart hur jag ska förhålla mig till mina uppgifter.

    Vårhälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    i Sverige gäller följande: om man har flera betyg i samma (eller i en motsvarande) kurs, då gäller det högsta betyget. Därför tycker jag du kan med gott samvete räkna in de högre betygen när du räknar ut ditt jämförelsetal (som är =  "snittbetyget").
    Vänligen
    ANNA