Karin
    Jag är 19 år och har nyligen kommit från Syrien med gymnasieexamen och 1 år ekonomi på syrianskt universitet. Jag kan ingen svenska, men vill så snabbt som möjligt fortsätta läsa ekonomi på svenskt universitet.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, välkommen till Sverige! Du måste först börja studera svenska via antingen ditt lokala Komvux eller via en Språkintroduktion på ett gymnasium. Om du fyller tjugo i år så är det Komvux du vänder dig till. Du ska sedan skicka in din gymnasieexamen till UHR för validering och bedömning av vilken behörighet du har - du kan läsa mer här http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/

    Du behöver sedan läsa svenska först och främst - matte och engelska kanske du redan har i din examen från Syrien. När du är klar med svenska på både grundskolnivå och gymnasienivå så kan du sedan utifrån din validerade gymnasieexamen från Syrien se vilka utbildningar du kan söka inom den svenska högskolan.

    Lycka till! /Lena, Syv