Elisabeth
    Hej. Har en son som går 1: året på ekonomiprogrammet. Har hoppat av Samhällsprogrammet förra året.
    Skolarbetet går tungt, dålig motivation att ta sig till skolan, svårt att hitta vänner osv. Då allt varit problematiskt har vi sökt hjälp inom psykiatrin och det visar sig att han nog har Asperger (ingen diagnos ännu då utredningen inte är klar).
    Nu kommer han troligtvis att få F i matte och företagsekonomi.
    Vad händer? Kan man hoppa av ämnen i gymnasiet och fortsätta med andra?
    Är det det som är anpassad skolgång? Om man hoppar av tex matte, kan han då läsa på Komvux eller Folkhögskola sedan? Läraren vill att han ska läsa matte på sommarskola men är det värt det och om han då får ett E i kursen är han då diskvalificerad från att läsa in det senare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elisabeth,
    har man diagnos "på pappret" är det många ggr lättare att få igenom anpassningar av olika slag; detta bl a för att skola då kan förhoppnings få extra-resurser (pengar för att ge "timmar" till speciallärare, ordna undervisning individuellt eller i en liten grupp, anställa en elevassistent mm.). Det är ju inte så att man inte vill hjälpa till, utan att det kostar pengar: svårt att hitta folk som kan jobba gratis, lägga extratimmar på att ge individuell undervisning eller undervisning i en liten grupp. Lärare har ju ocskså egna familjer och räkningar att betala; och finns det ingen diagnos "på pappret" kan inte skola få extrapengar, utan måste för samma budget ge mer dyrbara "åtgärdet" i så fall - men den ekonomin går ju tyvärr inte ihop. Jag beklagar detta. Men vi på fråga syv kan ju inte göra så mycket åt det, tyvärr.

    Anpassningar görs utifrån bedömningar om vad som behövs och vad som är möjligt. En viss skola kan också komma fram till att inom just den skolan finns ej möjlighet att göra de anpassningar som just en viss elev behöver. I så fall kan man förhoppningsvis få hänvisning till en annan skola som har möjlighet att göra de anpassningar som behövs.

    Tyvärr kan man också få svar att gymnasieskolan är frivilligt att läsa på. Det är endast grundskola som är obligatorisk. Nu vet ju vi att det är mycket-mycket svårt att få jobb utan avslutad gymnasieutbildning, dock inte omöjligt. Det finns exempel på att elever som hade det mycket svårt i skolan (av olika anledningar) och hoppade av gymnasiet, fick jobb eller startade egna företag och det gick bra för dem.

    Vad just din son behöver för anpassningar vet inte vi här på fråga syv. Varje elevs situation är mer eller mindre unik och det som en elev behöver, passar absolut inte en annan elev.

    Allmänt gäller
    1. Utan godkänt betyg i matematik 1 uppfyller man inte kraven för examensbevis >>; detta gäller alla nationella gymnasieprogram - högskoleförberedande och yrkesprogram.
    2. Att som gymnasieelev få gå i sommarskola är en stor förmån, som erbjuds sällan. Får man erbjudande att gå i sommarskola, tycker vi att man ska känna sig lyckligt lottad och direkt tacka Ja till det erbjudande.
    3. Får man E betyg i en kurs kan man höja betyget först efter gymnasiet (genom prövning eller genom att läsa på komvux; dock är det svårt att få plats på komvux om man har E betyg); får man F betyg i en kurs på gymnasiet, har man rätt att göra Prövning under sin återstående gymnasietid; tidpunkt för prövningen är det Skolan /rektor/ som bestämmer, ej eleven; någon undervisning just inför prövningen har eleven inte rätt till; erbjuder skolan att gå om en kurs - ska man tacka Ja och känna sig lyckligt lottad, då det är inte en rättighet.

    Som förälder vill man givetvis sitt barns bästa och man kämpar för att barnet ska få de bästa möjliga förutsättningar, det har jag fullt förståelse för.

    Samhällsekonomiskt sett, saknar man, tyvärr, dock - tråkigt nog - möjlighet att ge alla elever det stödet som de skulle behöva. Här blir det rätt orättvist - vissa elever har mycket stöd hemifrån, andra - inte; vissa får rätt diagnos i tid, andra - tyvärr, inte.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar

    Mikael SYV