Boel
    Hej!
    Jag undrar hur det fungerar kring antagning med hjälp av högskoleprov? Till exempel om det är 30 stycken som har 1,2, vem är det då som först kommer in? Går man på slutbetygen eller är det slump?

    Mvh, Boel

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Boel!
    de flesta sökande som är med i urvalsgrupppen "Högskoleprov" är också med i en annan urvalsgrupp också - och tekniskt sett, kan en person få två platser: komma in på betyg och på högskoleprovet.

    Resultat av högskoleprovet kan uppges upp till två decimaler, t.ex. 1.05 eller 1.15. Att 30 sökande har alla just exakt 1.20 är mindre troligt. De som har 1.25 kommer in före de som har 1.20 men om det är minst två sökande som konkurrerar med samma resultat från HP om en plats, bör den situationen lösas genom utlottning. Det är i alla fall vad högskoleantagningen svarade när vi frågade dem för några månader sedan.

    Jag förstår hur du tänker och det skulle vara en logisk lösning att ta in den sökande som har högre Meritvärde /i sina betyg/ när de har samma resultat från HP. Det finns dock sökande som bedömdes vara behöriga utan att de har tillräckliga betyg och kan därför inte konkurrera med Meritvärde (till exempel de som söker på Reell kompetens där alla meriter vägs in inkl. arbetslivserfarenhet). I de fallen när en av sökande inte har Meritvärde, kan inte jämförelse på betyg göras. Då finns det inte någon annan lösning än att lotta ut platsen. I sådana situationer är det slump som avgör.

    Mvh
    Julia SYV