Emma

    Hej! Jag hade tänkt söka in till universitet till hösten. Om man kollar på mina betyg så är meritvärdet väldigt lågt och räcker inte till högskoleutbildningen jag är intresserad av. Däremot så fick jag ett högt resultat på högskoleprovet som ligger ganska högt över snittet av tidigare antagningar till utbildningen. Om jag nu söker in - minskar min meritpoäng chansen att komma in även om jag fick högt resultat på högskoleprovet? Eller kommer antagningen bara ta hänsyn till högskoleprovet? Är mina chanser goda att komma in då mitt resultat på högskoleprovet låg ganska mycket högre upp än snittet på programmet? Trots att min meritpoäng är extremt låg?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Antagning i HP-urvalet görs endast på resultatet av högskoleprovet. Om ditt HP-resultat räcker och du är behörig kommer du bli antagen.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    du fick reda svar från SYV Mikael, som gav dig rätt svar. Jag vill dock komplettera lite: ibland (om man konkurrerar om sista platsen i sin urvalsgrupp) kan även meritvärde användas, även om det är urval i HP-gruppen (detta för att kunna anta till sista platsen när flera sökande har exakt samma resultat från högskoleprovet) - det är dock ett undantag (inträffar sällan).

    Jag vill också påminna om att resultatet från högskoleprovet befriar inte från kravet på behörighet. Jag vill även påtala det faktum att antagningsgränser ändras och gränsen kan tyvärr bli högre, så man kan på förhand inte vara säker på att bli antagen. Det är därför smart att söka även andra alternativ: även andra utbildningar och/eller jobb. Samtidigt som man söker upp till 12 alternativ till svenska högskolor-Universitet kan man också söka många olika yrkeshögskoleutbildningar (obegränsat antal). Några exempel på yh-utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-och-data-analyst
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    nackademin/social-media-manager-distans
    it-hogskolan/net-utvecklare
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional

    Studie- och yrkesvägledare