Hanna

    Hej, Hur fungerar egentligen BI antagningspoängen för universitet? Är det så att man måste ha det senaste som står på statistiken (tex på studera.nu eller antagningsstatistik) eller mer för att komma in? Låt säga att man har 17+ i snitt, men utbildningen man vill söka till har 19 som betygssnitt, har man fortfarande chans att komma in?? Och varför skiljer sig mellan olika hemsidor när det gäller antagningspoäng? Exempelvis; studera.nu och antagningsstatistik.s stämmer inte överens.. Tack för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    konkurrens om utbildningsplats fungerar så att alla Behöriga sökande rangordnas (som nummer 1 skrivs in den sökande som har högst meritvärde av alla som till sökt just den utbildningen... som nr.2 - hen som har lite lägre meritvärde och så vidare...). Vi säger att det är 1.000 behöriga sökande till just "den här utbildningen" men endast 160 platser, då får de som är med på listan som nummer 1 till och med 160 besked ANTAGEN och de som är med på listen från nr.161 och längre ner får svar RESERV (och så anges det vilket nummer i Reservkön man har).

    Det bestäms inte på förhand vilket meritvärde som kommer att krävas, utan den uppgiften kan man se i efterhand, när antagningen är genomförd.
    Från föregående antagningsomgångar kan man se vart antagningsgräns hamnade då, men hur det blir i framtiden vet ju ingen.
    Antagningsgränser  varierar från år till år beroende på hur många platser skolan har samt hur många personer som söker och vad de som söker har för betyg (meritvärde).

    Kom ihåg att antagnigsgränser är bara en "fingervisning"; antagningsgräns vid nästa antagning kan bli både högre och lägre.

    Sedan finns det nya utbildningar som kommer starta för första gången, och då finns det över huvudet taget ingen statistik att titta på - för de har inte gjort någon antagning tidigare.

    Du frågar också varför man kan ibland se Olika siffror vad gäller antagning vid tidigare omgångar - på olika hemsidor, och det kan jag inte direkt ge svar på. Min gissning är att det t.ex kan vara så att på någon sida så uppger de vilket meritvärde sökande hade som kom in sist, från Reservkön, och på andra - kanske slutar redovisa när Urval2 gjordes och då är antagningsgräns högre (för att de som sedan ev.tas från reservkön har ju lägre meritvärde).
    Eftersom antagningsgräns kan hamna både högre och lägre nästa gång, så är det inte så viktigt att veta var antagningsgräns låg förra gången, så tänker jag.
    Jag vill ge råd att försöka få så högt meritvärde man kan och att göra högskoleprovet + att söka många utbildningar samtidigt + också samtidigt söka jobb. Utbildningarna finns inte endast på högskolor och universitet utan även inom andra skolformer, till ex. inom yrkeshögskola.
    Några exempel på yh-utbildningar(nedan):
    vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    hermods-yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b
    halsohogskolan-i-jonkoping/fotortist-halsohogskolan-jkp
    campus-nykoping/fibertekniker
    teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri-plus-gbg
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-affarshogskolan-karlstad

    Studie- och yrkesvägledare