Anonym
    Hej!

    jag vill utbilda mig till säljare och hålla på med försäljning & produktion/produktionsutveckling. För att kunna bli detta behöver jag läsa en ekonomilinje exempelvis. civilekonom.
    Alla ekonomilinjer som jag kollat på har Matte 3b eller Matte 3c som behörighetskrav.

    När jag gick mitt sista gymnasieår förra året hoppade jag av Matte 3b på grund av att det blev för stressigt. Min syv sa då till mig att jag kunde läsa upp kursen efter gymnasiet på komvux eller universitetet.

    I våras sökte jag in till komvux men kom inte in för att min kommun prioriterar de elever som inte klarat sin utbildning i första hand. Som tur var sökte jag även till universitetet och har kommit in på tekinisk - naturvetenskapligt basår.

    Jag har dock väldigt många funderingar och frågor som jag skulle behöva hjälp med att klargöra.

    - Det tekinska basåret jag kommit in på inriktar sig till civilingenjörsprogrammet, där jag kommer ha en säkrad plats på efter utbildningen.
    Jag undrar om basåret även ger behörighet till ekonomilinjerna?

    - Eftersom jag enbart behöver matten för att komma in på ekonomilinjen. Kan jag läsa matten och strunta i de andra kurserna och fortfarande få behörighet i mattekursen? Alltså enbart läsa matte 3c och få IG/streck i de andra kurserna och fortfarande vara godkänd i matten?

    - Får jag behörighet i varje enskild kurs eller behöver jag läsa alla kurser för att få ut min behörighet?

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Sen har jag också några frågor som inte angår universitetet.

    - Kan jag söka till komvux på i fler kommuner än den jag är skriven i?

    - Tar komvux in elever mer än en gång på ett år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ang. komvux - så får komvux statsbidrag endast för personer som är folkbokförda i "den egna kommunen", därför är det ganska svårt att få plats på komvux i en annan kommun. Det är inte förbjudet att söka till komvux i vilken kommun som helst, men det som händer är att komvux i den kommunen dit du söker, skickar förfrågan om Interkommunal ersättning till den kommunen där du är folkbokförd. Det är dyrare att betala interkommunal ersättning än att ge dig plats på en kurs på deras egen komvux. Om de inte har råd att ge dig plats på sin egen komvux, kommer de definivit svara Nej på frågan om Interkommunal ersättning. På så sätt är det många "papper" som skickas runt men resultatet blir nästan garanterat att du ej får läsa.

    Hur många ggr per år som komvux tar in, varierar. Man får se på kommunens hemsida eller fråga på komvux i den kommunen där man är skriven. Det finns kommuner som har "kontinuerlig antagning" och de som har fem starter per år och de som har två startet - höstterminen och vårterminen. Vi känner inte till att någon komvux har färre starter än 2 st. per år.

    ***

    Ang. det tekniska basåret, så törs inte jag svara dig, för det kan bli fel. Det är bäst att prata med studievägledare på den skola där du läser det tekniska basåret. Det borde rimligtvis vara så att du kan få behörighet i matte 3 (b och/eller c), om du klarar mattedelen på basåret och samtidigt får IG i alla andra ämnen. Angående platsgaranti så är det varje högskola/universitet som själva bestämmer var de ger Platsgaranti (den rätten ingår i den så kallade "akademiska friheten" som högskolor/universitet i Sverige åtnjuter :).

    Det jag tänker på är Studiemedel. Om du tar Studiemedel för dina studier på det tekniska basåret, och inte klarar minst hälften av poängen (godkända betyg i halva utbildningen, som är "tumregeln" hos CSN), kommer du fortsättningsvis få avslag på dina ansökningar om Studiemedel (tills dess att du uppvisar tillräckligt antal godkända högskolepoäng). På så sätt finns det ekonomiska konsekvenser för att inte "ta" godkända poäng. Du kan inte blint utgå ifrån "hälften godkända poäng", för att CSN har också flera regler, som kan sätta Stopp för vidare studiemedel för dig. Att på förhand planera att inte klara av få godkänt på kurserna, kan inte vi på fråga SYV rekommendera. Vi rekommenderar att försöka få godkända betyg i alla kurser man läser.

    Undersök upplägget på ditt tekniska basår. Det kan vara så att ni läser matte 3 under hösten och sedan matte 4 under vårterminen. I så fall kanske du kan hoppa av efter höstterminen, när du har fått godkänt betyg i matte 3. När du hoppar av utbildningen, glöm inte att meddela det till CSN och lämna tillbaka Studiemedel som inte har rätt till. Om du inte gör det, får du Nej från CSN nästa gång du söker Studiemedel. Under de veckorna som du bedriver studierna, försök få godkänt i allt du läser, är mitt råd.

    ***

    En annan synvinkel på din situation skulle vara att kika på flera alternativ, t.ex på yrkeshögskoleutbildningar som erbjuder flera olika utbildningar som förbereder till yrken Säljare>>och Produktutvecklare>>

    Se YH till Säljare>>

    Se YH till Produktutvecklare>>

    OBS! Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, vilket högskola/universitet inte kan göra. Du kan därför söka YH även om du inte är behörig. Du kan se var det just nu finns "restplatser" på YH som startar inom kort: Här>> är snabblänk till platsen på www.yhguiden.se som listar upp alla yh med restplatser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA