Hej, högskoleutbildningar i Sverige finns på olika nivåer: grundutbildningar kräver inte några tidigare studier på högskolenivå och till dem konkurrerar man med sina gymnasiala meriter och/eller med högskoleprovsresultat, detta även om man tidigare läst på högskolenivå; alltså studier på högskolenivå spelar i så fall ingen roll för möjlighet att komma in på utbildningen;

    Avancerad nivå
    Magister - och masterprogrammen ligger på avancerad nivå; för att vara behörig till de måste man ha kandidatexamen, alltså har läst på högskolenivå i minst 3 år på heltid och tagit ut kandidatexamen.