Sevilay
    Hej! Jag går i samsam åk 1 och min fråga handlar om språk. Jag läser franska 3 och jag har ansökt om modersmål också men många säger att det är dåligt, de påstår att jag använder min inviduella val i onödan. Men vår syv i skolan säger att om man läser både läser moderna språk och modersmål får man 200 poäng så man slipper läsa åk2? Kan ni förklara till mig allt om språk och hur det fungerar? Jag skulle vilja läsa franska 4 i tvåan också. Är det sant att de som läser steg 1 väljer modersmål för att ersätta det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sevilay!
    På Samhällsvetenskapsprogrammet är 200 poäng ( två kurser) i Moderna språk - OBLIGATORISKA.
    Du får i stället för Moderna språk läsa Modersmål. Skillnaden är den att för Moderna språk 3 och 4 får du meritpoäng. Du får inga meritpoäng för Modersmål.
    Men... om du läser Moderna språk (arabiska)3 eller Moderna språk (ungerska) 3 eller Moderna språk (somaliska) 3 - så får du meritpoäng.

    Moderna språk får även läsas som programfördjupande kurser, det är, alltså tillåtet att läsa fler än 200 poäng. Två kurser (200 poäng) är minimum på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Du kan med fördel studera info på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    På Samsam (SA, inriktning Samhällsvetenskap) väljer du 300 poäng programfördjupande kurser. Du kan välja läsa Moderna språk där - en, två eller tre kurser i Moderna språk.

    Individuellt val är det vilka som helst kurser som får läsas, 200 poäng.

    Om du vill läsa Franska 4 också - det kan du säkert få göra.

    Ett råd: boka tid hos SYV på din skola och gå igenom din Individuella Studieplan. Ta med dig utskrift från länken som jag skickar i mitt svar nu - så får du markera där vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara allmänt (regler från Skolverket) och inom det - vilka kurser som din skola erbjuder att välja mellan. Så får ni få ihop din Individuellt studieplan. Sedan kan planen revideras i framtiden vid behov.

    Sammanfattning:
    det är skillnad om du kan läsa Moderna språk (arabiska, kurdiska, polska eller swahili) eller om det blir Modersmål 8arabiska, kurdiska, polska eller swahili) - och det på två sätt
    1. meritpoäng - läs reglerna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och 2. Moderna språk är 200 poäng obligatoriska och kan fler kurser läsas inom Programfördjupning. Det får inte Modersmål läsas.
    Fråga SYV på din skola om det skulle vara möjligt att läsa U-kurser (utökade), dvs utöver 2500 poäng - om du vill läsa lite mer än heltid.

    Modersmål får endast läsas inom Individuellt val eller som "utökade kurser".

    Verkar det krångligt? Återkom i så fall och jag ska försöka förklara igen och på ett annat sätt.

    Men vissa saker kan inte vi på Fråga SYV svara på. Det är endast din skola som får svara på om
    1. du skulle få läsa utökat (mer än heltid)
    2. om du kan läsa ditt Modersmål som Modernt språk - det beror på tillgång till behörig lärare
    3. vilka andra valbara kurser din skola kan erbjuda.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för svaret! Jag börjar förstå hur det fungerar med fortfarande har jag massor med frågetecken. Så man kan inte ersätta modersmål (turkiska) istället för steg 4? Får man 200 poäng bara om man läser steg 3 och 4? Om 200 poäng räcker behöver man läsa steg 5?
    • Mikael : Varje kurs i Moderna språk eller i Modersmål är á 100 gymnaseipoäng. Moderna språk 1, 2, 3, 4 och så vidare samt Modersmål 1, 2 och Modersmål specialisering är alla LIKA STORA KURSER och varje kurs = 100 gymnasiepoäng = 100 undervisningstimmar. Det går att ersätta Moderna språk (spanska)4 med en kurs Modersmål /turkiska/ - vad det gäller uppfylla krav för gymnasieexamen. Det du INTE FÅR för Modersmål är MERITPOÄNG, extra poäng som ger fördel i konkurrensen om plats på högskola. Du kan i stället för Moderna språk (spanska, franska, tyska mm) 3 och 4 läsa Modersmål (turkiska) 1, 2 eller specialisering och på så sätt uppfylla KRAVEN FÖR GYMNASIEEXAMEN och få Examensbevis. Hinder kan uppstå i fall det inte finns en behörig lärare i turkiska på din skola. Från 1 juli i år är det enbart behöriga lärare som får sätta betyg. Innan kunde även obehöriga lärare sätta betyg. Om behörig lärare finns på din skola, vet inte jag. Det måste du fråga på skolan.
    • Mikael : 100 gymnasiepoäng beskriver kursens STORLEK. De flesta gymnasiekurser är á 100 poäng men det finns några som är 50 poäng och Fysik 1b är 150 poäng och ett antal kurser på yrkesprogram är = 200 poäng per kurs. Det är HUR MÅNGA UNDERVISNINGSTIMMAR som kursen består av, dvs hur STOR kursen är. "Meritpoäng" är en helt annan sak: de är ej obligatoriska. De vill man ha för att ha bättre fördel i konkurrensen om utbildningsplats på högskola.
    • : Nu har jag fattat hur det är tack så hemskt mycket för svaret.
    • : Visst är det en bra sida! Man får svar och förklaringar! :) Älskar den här sidan!!!
    Läs alla kommentarer