Tilda

    Jag undrar över hur betygssystemet är på gymnasiet. Är det som grundskolan där man får betyget A-F eller fungerar bedömningen på gymnasiet på ett annat sätt? Betygen man får, räknas det om till ”meritpoäng” som man använder när man därefter ska söka till en högskola/universitet (och att det krävs att man har ett visst antal meritpoäng för att komma in på en viss olika högskola/universitet)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda;

    om du är intresserad av att komma in på högskoleutbildning eller utbildning på ett universitet, så finns det rätt mycket att tänka på - du kommer behöva uppfylla kraven för examensbevis (här räcker det med endast godkända betyg, E) och sedan kräver många högskoleutbildningar även kurser för Särskild behörighet (även här räcker det med endast godkända betyg, E). Men när du som behörig ska konkurrera om plats (obehöriga kan inte konkurrera om plats på svenska högskoleutbildningar, utan får svar OBEHÖRIG), då gäller det här att antingen ha högt MERITVÄRDE eller/och ha högt resultat på högskoleprovet.
    Meritvärde består av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen (extrapoäng). Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetal. Jämförelsetal är detsamma som snittbetyget och i det ingår betygen i alla kurser på gymnasiet.
    Betygsskala som används på gymnasiet är F-A (men i en av kurserna, i den obligatoriska kursen Gymnasiearbete kan man ej få högre betyg än E).
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet
    gymnasieguiden.se/informeras/merit
    framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet