Stephanie
    Hej!

    Jag är halvt svensk och halvt engelsk. Jag gick både grundskolan och gymnasiet i Sverige men har nu som vuxen kommit på att jag vill studera på universitetet i England. Jag gick ut gymnasiet 2006, så på mina betyg användes betygsskalan IG-MVG.

    Nu till själva frågan. Jag har ett meritvärde på ungefär 16,5 (utan att räkna in meritvärden från matte eller språk osv). Jag har alltså cirka hälften MVG och hälften VG. Jag har förstått att man idag i Sverige räknar MVG som A och VG som C, men...

    Jag har förstått att man i England kanske inte alltid gör det? När jag nu ska försöka mig på att översätta min betyg och kollar upp diverse olika internetsidor till hjälp, upptäcker jag att England ibland tycks räkna VG som B, detta för att C anses vara det sista "godkända" betyget enligt dem, och det anser de att G är då vi endast har IG kvar som möjligt betyg under detta.

    Edge Hill University skriver bland annat;

    "Swedish Equivalent to UK Undergraduate Entry Requirements
    128 UCAS Tariff Points (ABB at A Level) – pass Avgångsbetyg / Slutbetyg från Gymnasieskola (Upper secondary school leaving certificate) with grade VG or grade B;
    120 UCAS Tariff Points (BBB at A Level) – pass Avgångsbetyg / Slutbetyg från Gymnasieskola (Upper secondary school leaving certificate) with grade VG or grades B-C;
    112 UCAS Tariff Points (BBC at A Level) – pass Avgångsbetyg / Slutbetyg från Gymnasieskola (Upper secondary school leaving certificate) with grade G or grade C."

    Vet ni hur MVG, VG och G skall bedömas utifrån utländska skalor, och alltså inte enligt svenska? Det känns som ganska stor skillnad mellan B och C som "snitt" på ens betyg om man ansöker om att komma in på prestigefyllda universitet där kampen och platserna är rätt hård!

    Tack på förhand för hjälpen!

    Mvh

    Stephanie
    • : Mitt råd är att du tar dina betyg till SYV på komvux i din kommun och att SYV-en får söka hjälp hos en Betygsexpert.
    • : Fredrik, när du skriver en "betygsexpert", vem eller vad menar du då? Har nämligen vänt mig till en av komvux syokonsulenter i min hemkommun utan att de kunnat hjälpa mig. Därav skriver jag ju här...
    • : Ingen fara! Hittade själv svaret nu efter väldigt mycket letande och mycket hjälp av engelska vänner.
    • : MVG - A, VG - B, G - E, IG - F (enligt brittiska universitet)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie,
    det är inte omöjligt att varje Universitet i ett visst land får själv bedöma de utländska betygen. I så fall använder de vilken skala de anser vara rimligt/lämpligt.
    Reglerna och sättet att bedöma kan också ändras över tid.
    Det är därför bäst att vända sig direkt till det Universitetet som man är intrsserad av.
    ______________
    Även i Sveige kan C anses som "endast godkänt betyg", ex. vid ansökan till HHS, Handelshögskolan i Stockholm, som är en privat högskola, som självmant bestämde att för dem är "C"- godkänt betyg och de som har E eller D betyg inte är behöriga... samtidigt som de är behöriga till andra högskolor/universitet i Sverige.
    ______________

    Förutom betyg, kan även andra sätt finnas att påvisa vilka förkunskaper man har - olika tester/prov/inträdesintervjuer mm. Fråga gärna på det Universitetet direkt, därför att de "sitter på den kunskapen" om hur bedömning görs vid ansökan till just deras utbildningar.
    Varje Universitet bör rimligtvis vilja ha så många sökande som möjligt (bl a för att kunna välja de mest meriterade av dem) - och de borde vara intresserade av att hjälpa dig på alla sätt de kan.
    _____________

    Allmän info och länkar (på en sida som vi anser vara pålitlig pga det är en gemensam hemsida för de svenska lärosätena):
    https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien/

    Du kan också testa vända dig till en EURES-rådgivare, expert på Storbrittanien, som i första hand är experter på Arbetsmarknaden, men du kan vända dig till dem och min förhoppning är att de kan hjälpa dig på ngt. sätt, ex. hänvisa rätt - till de personer som kan hjälpa dig; här är i alla fall 2 epostadresser till eures-rådgivare, experter på Storbrittanien; [email protected]
    [email protected]
    ___________ En sida där du kan söka efter eures-rådgivare är https://ec.europa.eu/eures