Henrik

    Hej, Jag diskuterade CSN med min vän för någon dag sedan, han hade då läst en enstaka kurs under hösten och fått ut 3300kr i månaden. Jag tänker att detta måste vara sådant CSN som man får när man läser program på universitetet, men jag tycker att det är väldigt mycket pengar för att endast läsa en kurs? Känns som det kan uttnytjas rejält. Stämmer detta verkligen? Jag kollade runt lite på CSNs hemsida men hittade inget svar på denna specifika fråga. Är det dessutom skillnad på att läsa komvuxkurs och universitetskurs? För jag läser en komvuxkurs nu under lika långt tidspann som han läste sin, samt lika många lektioner i veckan och jag får inte ut något då det räknas som 25%. Men hur som, finns det svar jag kan få på ovanstående frågor? Min kompis hade nog ingen inkomst utöver CSN, kan detta ha påverkat? Tack för svar! Med vänlig hälsning, Henrik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det jag känner till är följande:
    kurs eller program eller "kurspaket" - spelar ingen roll; det som Spelar roll är antal poäng per vecka (inte antal lektioner - för på distans kan man kanske inte ha några lektioner alls).
    Heltid: på gymnasienivå är det 20 p. per vecka;
    på yrkeshögskolenivå - 5 p. per vecka
    på högskolenivå 1,5 p. per vecka.

    En kurs på komvux brukar oftast vara á 100p. och kan då på heltid läsas på 5 veckor; läser man den kursen på 10v - blir det halvtid och läser man den på 20v - blir det 25% studietakt.
    En kurs på högskolenivå kan vara 7,5 högskolepoäng (hp) eller 15 hp eller 30 hp;
    Alltså det som spelar roll - hur många poäng per vecka man läser (och att man, för övrigt, inte har för stor inkomst - se info om fribelopp.
    I grunden ligger regeln att man ska ha Principiell rätt till svenskt studiestöd + att studierma måste bedrivas på minst halvtid och samtidigt omfatta minst 3 veckor i följd.

    ang. studieform
    på komvux kan man läsa på grundskolenivå eller på gymnasial nivå;
    på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola läser man på Eftergymnasial nivå. Nivån är viktig i första hand för att det är Olika Antal studiemedelsveckor som man kan ha på de olika nivåer. Summan av ersättningen är det dock ingen skillnad på om man läser en gymnasial kurs på komvux, en yrkeshögskoleutbildning eller kurs/program på högskola eller universitet.

    Konkret om din studiesituation
    Om du idag läser på 25% av studietakt (t.ex en 100p. gymnasiekurs på 20 veckor), då behöver du läsa dubbelt så fort (alltså så att studierna omfattar minst halvtid, 10 gymnasiala poläng per vecka = halvtid) + ej ha för hög inkomst under den kalenderhalvåret som du bedriver studierna (se info om Fribelopp).

    • : Hej, tack för bra svar! Så jag uppfattar det ändå som om att det finns en skillnad på gymnasiekurs och universitetskurs? Då han läste universitetskursen under en termin, det var också två lektioner men menar du att hans studietakt måste varit högre än 25% eller spelar det någon roll att det var universitetskurs?
    • Anna : Bidragsdel av studiemedel för heltidsstudier är 3.000 kr för fyra veckor. Februari är exakt 4 veckor; andra månader är lite längre, och då får man under de månaderna lite mer pengar - så 3.300kr/månad under den månaden som är 31 dagar är rätt summa, om man läser på HELTID. Din kompis studietakt måste vara 100%, heltid. Antal lektioner spelar ingen roll då på distans kanske man ej har några lektioner över huvudet taget. - På högskolenivå kan det finnas heltidskurser där man kan/får närvara vid föreläsningar, om man vill, ingen kollar om man närvarar och sedan är det en stor/tuff tenta i slutet av terminen och klarar man ej tentan, får man underkänt på hela kursen. Detta kommer i så fall medföra att man nästa gång man söker studiemedel får avslag från CSN.
    • Anna : ang. heltid-deltid i samband med studiemedel. Reglerna säger: studier på lägre takt än HALVTID, ger inte rätt till studiemedel. Man måste, alltså läsa på minst halvtid vilket på komvux är 10 poäng per vecka och på högskolenivå 0.75 högskolepoäng per vecka. Sedan finns det många andra regler också, t.ex måste kursen vara i minst 3 veckor, ej kortare tid. Man får inte heller ha för hög inkomst vid sidan av studierna (kallas för "fribelopp").